Zaskakujące właściwości zdrowotne przyprawy curry

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Curry to sproszkowana mieszanka przypraw o charakterystycznym, intensywnie żółtym kolorze. Wiele osób ceni ją za przyjemny, aromatyczny smak, który jest zasługą zawartości kurkumy, kolendry, kminku, kozieradki, papryczki chili, imbiru, czarnego pieprzu, gorczycy, liści curry oraz nasion kopru włoskiego. Wiele z nich posiada udowodnione właściwości prozdrowotne. Połączenie ich w jednej, wysokiej jakości przyprawie gwarantuje więc prawdziwy zastrzyk zdrowia.

Właściwości przeciwzapalne

Ponieważ curry zawiera mieszankę przypraw, takich jak kurkuma, kolendra i papryczka chili, charakteryzuje się właściwościami przeciwzapalnymi. Kurkumina może zwalczać stany zapalne poprzez regulację białek IL-6 i TNF-alfa. Wiele badań na ludziach i zwierzętach wykazało, że kurkuma łagodzi objawy chorób zapalnych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów czy nieswoiste zapalenie jelit. Potencjał przeciwzapalny papryczki chili leży w kapsaicynie – naturalnym środku przeciwzapalnym. Podobne właściwości wykazuje również kolendra, stosowana w medycynie naturalnej od czasów starożytnych.

Zdrowie serca

Badania wykazały, że spożywanie curry może zwiększać przepływ krwi i poprawiać funkcjonowanie naczyń krwionośnych – oba te czynniki obniżają ryzyko chorób serca. Eksperyment z udziałem 14 mężczyzn udowodnił, że bezpośrednio po spożyciu curry u uczestników poprawił się przepływ krwi w tętnicy ramiennej. Za takie działanie mogą odpowiadać przeciwutleniacze zawarte w mieszance przypraw. Inne badanie z udziałem ponad 100 tysięcy osób wykazało, że spożywanie potraw z dodatkiem curry 2-3 razy w miesiącu lub raz w tygodniu skutkuje obniżeniem poziomu trójglicerydów we krwi. Podobnych wniosków na temat prozdrowotnego działania przyprawy dostarczają inne badania wskazujące na to, że kurkuma obniża poziom cholesterolu we krwi.

Działanie przeciwnowotworowe

Liczne badania na przyprawach znajdujących się w składzie curry, przede wszystkim na kurkuminie, wskazują na ich właściwości zwalczające niektóre komórki rakowe oraz zapobiegające ich namnażaniu. Szczególne właściwości przeciwnowotworowe kurkuminy dotyczą raka prostaty, piersi, jelita grubego oraz mózgu. Podobne oddziaływanie wykazują jednak także inne przyprawy obecne w curry: papryczka chili, kolendra i kminek.

Zwalczanie wolnych rodników

Curry obfituje w silne przeciwutleniacze: kurkuminę, kwercetynę, pinen, luteinę, zeaksantynę i kuminal. Zapobiegają one uszkodzeniom komórek spowodowanych przez reaktywne cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Zbyt wiele wolnych rodników w organizmie prowadzi do stresu oksydacyjnego, czyli stanu wysoce predysponującego do chorób przewlekłych. Zwykle dotyczy to chorób serca, nowotworów oraz obniżenia funkcji poznawczych. Jedzenie produktów bogatych w przeciwutleniacze, takich jak curry, pomaga zmniejszyć szkodliwe skutki stresu oksydacyjnego, a tym samym uniknąć choroby.

Pozostałe właściwości zdrowotne curry

Oprócz wyżej wymienionych, najsilniejszych właściwości zdrowotnych curry, spożywanie tej przyprawy może wpłynąć także na inne aspekty naszego zdrowia. Najczęściej z nich wspominane to:

  • Obniżenie poziomu cukru we krwi – badanie przeprowadzone na ponad 100 tysiącach osób wykazało, że uczestnicy spożywający umiarkowane ilości curry posiadali znacznie niższy poziom cukru we krwi od osób jedzących curry rzadziej niż raz w miesiącu.
  • Poprawa funkcjonowania mózgu – antyoksydacyjne działanie kurkuminy skutkuje zmniejszeniem ryzyka upośledzenia umysłowego wynikającego z podeszłego wieku, m.in. choroby Alzheimera.
  • Pomoc w uzyskaniu uczucia sytości po posiłku – dodanie do potrawy od 6 do 12 g curry znacznie zmniejsza głód i chęć sięgnięcia po więcej jedzenia po posiłku.
  • Właściwości przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne – zawartość kolendry i kminku w curry przekłada się na potencjalnie odporność organizmu na infekcje grzybicze oraz bakteryjne.
  • Wsparcie dla procesów trawiennych – badanie przeprowadzone na gryzoniach wykazało, że kurkumina pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu trawiennego.

Jak wprowadzić curry do swojej diety?

Apetyczna przyprawa curry posiada bardzo uniwersalny smak, dlatego może pasować do wielu potraw. Jej szczyptę możemy dodać do marynat, sałatek, pieczeni, gulaszów oraz zup. W większości przypadków ograniczają nas po prostu indywidualne preferencje smakowe.

 

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (2 votes)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro

loading...


Komentarze

Portret użytkownika Dr Piotr

Zawsze w tych artykułach o

Zawsze w tych artykułach o curry i kurkumie brakuje informacji, jak stosować te przyprawy, żeby uwalniały lecznicze substancjez z siebie i były one dostępne dla nas. Otóż curry i kurkumę trzeba poddać zawsze obróbce cieplnej w tłuszczach, bo tylko w takich warunkach uwalniają to co wartościowe.

Dodawanie ich do sałatek, zwykłych zup lub jako posypka czy też wypijanie szklanki wody z kurkumą mija się z celem, bo nie mamy z tego żadnych korzyści poza smakowymi.

Najprościej wziąć 2-3 łyżki dowolnego oleju jaki Wam pasuje i do mocno podgrzać w małym garnuszku, rondelku przez kilka-kilkanaście minut (nie smażyć!) i do niego dodać curry lub kurkumę i zrobić takiego 1-razowego olejowego dipa, który wykorzystamy jako dodatek do danej potrawy. Nie ma sensu robić tego w większej ilości na zapas, bo wietrzeje i traci wartości.

Takim dipem można bez problemu skropić kawałek chlebka i zakąsić jako poranny dodatek do śniadania lub jako zwyczajna przegryzka zdrowotna codziennie.

Jeśli natomiast curry lub kurkumę dodajemy do tłustej potrawy w procesie obróbki cieplnej, to OK, to ma sens.

Na zdrowie! Smile

Portret użytkownika Abbasadore

A ja polecam cynamon do kawy

A ja polecam cynamon do kawy - wszyscy w domu mieli wirusa w styczniu przez 2 tygodnie, a mnie nic nie wzięło tym razem i jestem pewien, że to dzięki cynamonowi - dodawełem pół łyżeczki do kawy - ze 3 razy dziennie (na spienione mleko i do tureckiej). 

 

Portret użytkownika Medium

Ta zupa to mój pomysł. Biorę

Ta zupa to mój pomysł. Biorę pół główki kapusty, 3 duże marchewki i 2 cebule (można dodać korzeń pietruszki i kawałek selera, ale niekoniecznie). Poszatkowane i pokrojone gotuję do zmięknięcia z dodatkiem oleju i soli, a potem w garnku tłukę lekko drucianym tłuczkiem do ziemniaków. Dodaję łyżkę curry i znów stawiam na kuchenkę. Przygotowane w międzyczasie lane ciasto, trochę gęstsze niż na typowe lane kluski (2 jaja, 5-6 łyżek mąki, łyżka oleju i łyżka wody, sól, choć i tak zawsze robię "na oko") wylewam powoli strumieniem na wrzącą zupę i jednocześnie mieszam, by kluski się nie sklejały ze sobą.

Zupa gotowa. Można dodać zieleniny jak jest pod ręką. Smacznego!

Skomentuj