Załogi samolotów tracą dane lokalizacyjne, ktoś zakłóca systemy lotnicze

Image

Źródło: pixabay.com

W ostatnich miesiącach dziesiątki komercyjnych samolotów pasażerskich latających nad częściami Bliskiego Wschodu zgłosiły poważny problem polegający na fałszowaniu systemów nawigacyjnych. Analizy wykazały, że w ciągu pięciu tygodni odnotowano 50 raportów o fałszowaniu sygnału GPS, co powoduje, że piloci są oszukiwani, myśląc, że znajdują się w innej pozycji niż są w rzeczywistości.

 

Zjawisko to jest uważane za formę inteligentnego "spoofingu", co oznacza celowe fałszowanie sygnałów, aby wprowadzić w błąd odbiorniki GPS. Takie działania mogą mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa lotów, ponieważ zakłócają normalne działanie systemów nawigacyjnych.

 

Zidentyfikowano różne scenariusze i strefy fałszowania na Bliskim Wschodzie, które zostały zilustrowane na mapie. Wśród raportowanych incydentów znalazły się przypadki całkowitych awarii nawigacji, fałszywych odczytów pozycji GPS oraz zakłóceń w działaniu inercyjnych systemów pokładowych.

 

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) zaleca, aby amerykańscy cywilni operatorzy przelatujący przez te regiony monitorowali regionalne NOTAM-y i uważnie monitorowali działanie wyposażenia statku powietrznego pod kątem jakichkolwiek rozbieżności lub anomalii. Trwają prace nad systemami do wykrywania problemów z funkcjonowaniem i spoofingu, w tym nad systemem OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) opracowywanym przez Europejską Agencję Kosmiczną w ramach projektu Galileo.

 

Ta sytuacja podkreśla wagę nieustannego rozwoju i aktualizacji technologii nawigacyjnych oraz potrzebę zwiększonej świadomości i gotowości na możliwe zagrożenia związane z fałszowaniem danych nawigacyjnych.

0
Brak ocen

Czy takie urządzenie (hipotetycznie), było w stanie zakłócić odczyty urządzeń pokładowych samolotu prezytenckiego?

0
0

nic nowego, stosuje sie to na potęgę (ostatnio iran tak przechwycił drona usa)

dlatego są systemy unii europejskiej, chin, rosji i powoli inne kraje zaczynają używać swoich systemów choć nie są powszechne.

Jest też pomysł by używać wszystkich satelitów (od starlinków po stare zsrr) jako swoistej mapy. satelitów w grobowcach (poniżej geostacjonarnych orbit) itp.

działa to dobrze o ile satelity nadają, jeśli nie nadają (nie ważne co, sam fakt nadawania się liczy) jest dużo gorzej ale też się da.

0
0