Według naukowców Ziemia jest obecnie najbardziej nagrzana od co najmniej 1400 lat

Źródło: 123rf.com

Naukowcy odkryli również, że Nasza planeta w latach 1971-2000 nagrzewała się zdecydowanie bardziej niż w jakimkolwiek innym okresie w przedziale trzech dekad, natomiast lato w Europie w 2003 roku, w którym wystąpiły upały oraz susze, było najgorętszym od 2000 lat. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Nature Geoscience.

Klimatolog Jason Smerdon, współautor badania powiedział, że temperatury tamtego lata były intensywne przy braku opadów i bardzo suchej gleby w dużej części Europy. Chociaż rok 2003 był dla Europy rekordowy pod tym względem, tak zwane globalne ocieplenie jest tylko jednym z czynników, które przyczyniły się do wzrostu temperatur.

Badanie wykazuje, że gorący okres w średniowieczu pomiędzy rokiem 950 a 1250 mógł nie mieć charakteru globalnego. Podczas gdy części Europy i Ameryki Północnej w tym okresie były gorące, Ameryka Południowa była stosunkowo chłodna. Drugi współautor badania Heinz Wanner, naukowiec z Uniwersytetu w Bernie powiedział, że charakterystyczne okresy, jak ten w średniowieczu czy mała epoka lodowcowa nie mają globalnego jednolitego wzorca.

Naukowcy stwierdzili, że najbardziej spójną tendencją we wszystkich regionach w ciągu ostatnich 2000 lat było długotrwałe chłodzenie, spowodowane wzrostem aktywności wulkanicznej, zmniejszeniem promieniowania słonecznego oraz zmianami w roślinności na powierzchni ziemi.

W styczniu tego roku naukowcy ogłosili, iż rok 2012 był dziewiątym najgorętszym rokiem w historii od 1880 roku. Dyrektor GISS James E. Hansen powiedział, że zeszłoroczna temperatura jest przykładem nowego trendu sezonowych skrajności, które są cieplejsze niż najwyższe temperatury sezonowe w połowie 20 wieku.

"Niektóre sezony wciąż będą chłodniejsze niż średnia długoterminowa, ale spostrzegawczy człowiek powinien zauważyć, że częstotliwość skrajnie wysokich temperatur wzrasta. Jest to skrajność, która ma największy wpływ na ludzi i inne organizmy na Naszej planecie." - powiedział James E. Hansen.

Źródło: http://www.redorbit.com/news/science/1112828072/earth-warmest-in-1400-years-042213/