We Francji otworzono pierwszą na świecie solarną ulicę

Kategorie: 

Źródło: Joachim Bertrand/Colas

W miejscowości Tourouvre-au-Perche w Normandii powstała pierwsza ulica, która produkuje energię elektryczną z promieni słonecznych. Kilometr jezdni wyłożony został panelami słonecznymi, odpornymi na nacisk kół samochodów osobowych oraz ciężarowych.

 

Projekt wykonany został przez angielsko-francuską firmę Colas. Opracowanie własnej technologii zajęło jej co najmniej 5 lat. Dotychczas testowano ją na parkingach samochodowych a pod koniec grudnia 2016 roku, po raz pierwszy została oddana do użytku na jezdni.

Źródło: Joachim Bertrand/Colas

Jeden kilometr jezdni pokryty został panelami słonecznymi o wydajności 15%. Zajmują one łącznie 2800 metrów kwadratowych powierzchni i produkują wystarczającą ilość energii aby zasilić latarnie uliczne we wspomnianej wcześniej miejscowości. Każdy panel słoneczny posiada grubość kilku milimetrów i umieszcza się go na gotową jezdnię. Produkcję zielonej energii skutecznie będzie utrudniał ruch pojazdów, a także śnieg, deszcz oraz błoto.

 

Zbudowanie jednego kilometra takiej ulicy, w dodatku tylko na jednym pasie, pochłonęło 5,2 miliona dolarów. Firma chce się przekonać, czy ta słoneczna ulica przetrwa najbliższe dwa lata - czy nie zostanie uszkodzona przez przemieszczające się każdego dnia samochody i ciężarówki oraz czy będzie produkowała przewidywane ilości energii.

Źródło: Joachim Bertrand/Colas

Minister Ekologii Francji, Ségolène Royal chce, aby na każdy tysiąc kilometrów jezdni w całym kraju, jeden kilometr mógł wytwarzać energię ze światła słonecznego. Gdyby panele zostały wyłożone na dwóch pasach jezdni, to koszty za każdy kilometr wynosiłyby ponad 10 milionów dolarów. Francja posiada ponad milion kilometrów ulic, więc zrealizowanie tego projektu pochłonęłoby ponad 10 miliardów dolarów.

 

Ocena: 

3
Średnio: 3 (2 votes)
Opublikował: John Moll
Portret użytkownika John Moll

Redaktor współpracujący z portalem zmianynaziemi.pl niemal od samego początku jego istnienia. Specjalizuje się w wiadomościach naukowych oraz w problematyce Bliskiego Wschodu


Komentarze

Portret użytkownika Xn

Lepiej położyć je na

Lepiej położyć je na poboczach. Tam mniej samochodów zalega, zaś ludzi mniej się kręci po poboczach niż samochodów jeździ po ulicach. Tylko nadal pozostaje problem piachu, błota, śniegu.

Nie wiem jakim problemem jest tu deszcz. Brak ochrony przez zwarciem?

Portret użytkownika Zenek ;)

To się nazywa "ZAGOSPODAROWAĆ

To się nazywa "ZAGOSPODAROWAĆ ŚRODKI" na niesPOtykaną skalę.....

Tyle paneli, tyle kilometrów, tyle przetargów, TYLE PAŁACÓW za nie pobudowanych.....

bo cała reszta to tylko wykorzystywanie lemingozy srafonusowej i MODY NA "ZIELONĄ" energię bo energię elektryczną nie jest TRUDNO WYPRODUKOWAĆ gorzej z tym drugim.....

magazynowaniem (nadprodukcji), dystrybucją... no i kwestią pominiętą w artykule.... jej odpornością na "zbieraczy bruku"....

 

Skomentuj