W przyszłym roku na morze wyruszy pierwszy autonomiczny kontenerowiec

Kategorie: 

Źródło: Yara Birkeland

Autonomizacja maszyn postępuje nie tylko na lądzie i w powietrzu, ale także na morzu. W Norwegii trwają prace nad pierwszym na świecie bezzałogowym kontenerowcem Yara Birkeland, który dodatkowo będzie napędzany elektrycznie. Pozwoli to nie tylko zmniejszyć emisje dwutlenku węgla do atmosfery, ale także radykalnie ograniczyć koszta.

 

Yara Birkeland będzie wyposażony w technologię GPS, radar, kamery oraz sensory, dzięki czemu kontenerowiec będzie mógł samodzielnie i bezpiecznie poruszać się po morzu i osiągać wyznaczony cel. Statek jest opracowywany wspólnie przez Yara International, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją nawozów sztucznych, oraz firmę technologiczną  Kongsberg Gruppen.

 

Koszty budowy mają pochłonąć około 25 milionów dolarów. Jest to w przybliżeniu trzy razy więcej niż w przypadku standardowego kontenerowca. Jednak Yara Birkeland, który będzie napędzany prądem elektrycznym i nie będzie potrzebował załogi, pozwoli ograniczyć koszty operacyjne aż o 90% w skali roku.

Nowy autonomiczny kontenerowiec rozpocznie prace już w 2018 roku i będzie dostarczał nawozy z fabryki Yara International do portu w Larvik, oddalonego o 60 kilometrów. Jednak automatyzacja nowej jednostki będzie postępowała etapami. Początkowo statek będzie w pełni obsługiwany przez załogę. Rok później, statek będzie sterowany zdalnie, zaś w 2020 roku Yara Birkeland ma stać się w pełni autonomicznym kontenerowcem. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które pozwoli ograniczyć koszta, lecz wprowadzenie takich statków na całym świecie wymagałoby zabezpieczenia ładunku jak i całej jednostki przed piractwem morskim.

 

Ocena: 

1
Średnio: 1 (1 vote)
Opublikował: John Moll
Portret użytkownika John Moll

Redaktor współpracujący z portalem zmianynaziemi.pl niemal od samego początku jego istnienia. Specjalizuje się w wiadomościach naukowych oraz w problematyce Bliskiego Wschodu


Komentarze

Portret użytkownika mario111111

Jeśli dotacja będzie wynosić

Jeśli dotacja będzie wynosić 110% kosztów, to może ograniczą koszty o 90%
te panele na pokładzie, to może zasilą klimatyzację i sracz na statku.
Statek wozić będzie baterie zamiast kontenerów. Czmu współczeene statki zailane są mazutem??? bo ropa za droga, nie mówiąc o elektrycności. Będzie biznes dotacyjny jak tesla motors.

Skomentuj