W Niemczech rozpoczęto użytkowanie pierwszego pociągu wodorowego

Kategorie: 

Źródło: Alstom

Pociąg, pracujący na wodorowych ogniwach paliwowych, zaczął przewozić pasażerów w Niemczech. Jest bardziej ekologiczny, cichy i według producenta, tańszy w eksploatacji niż pociąg z napędem typu diesel. 

 

Pociągi Coradia iLint to dzieło francuskich inżynierów z firmy Alstom. Po raz pierwszy twórcy zaprezentowali je na wystawie InnoTrans w Berlinie w 2016 roku. Teraz dwa pociągi kursują już regularnie na trasa o długości 100 km w północnych Niemczech.

 

Pociągi są pomalowane na niebiesko, mogą pomieścić 300 pasażerów. Ogniwa paliwowe w Coradia iLint wytwarzają energię elektryczną podczas reakcji związków wodoru i tlenu. Jako skutek procesów wytwarzana jest tylko woda i para. Nadmiar energii ładuje akumulatory litowo-jonowe zainstalowane w pociągu. To z nich zasilane są wszystkie systemy pokładowe i silniki elektryczne. 

 

Coradia iLint może przejechać około 1000 kilometrów na jednym zbiorniku z wodorem. Prędkość, którą może osiągnąć pociąg, wynosi 140 kilometrów na godzinę, co jest równe prędkości konwencjonalnych pociągów z silnikami wysokoprężnymi.

 

Zgodnie z umową, Alstom ma wyprodukować do 2021 roku kolejne 14 pociągów wodorowych dla Dolnej Saksonii. Nową technologią zainteresowane są również inne niemieckie landy. Przekonuje fakt, że jest to przyjazna dla środowiska forma transportu zbiorowego. 

Firma Alstom przedstawia swoje pociągi jako bardziej przyjazne środowisku i cichsze alternatywy dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, które nadal są stosowane na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Dla wielu miast, które próbują walczyć z zanieczyszczeniem powietrza, Coradia iLint wydaje sie atrakcyjną opcją. 

 

Jedyną wadą tych pociągów jest ich koszt i koszty utrzymania specjalnych stacji napełniania wodorem. Do tej pory tankowanie oleju napędowego jest znacznie tańsze niż napełnianie wodorem. Poza tym koszt zakupu Coradii iLint jest wyższy niż w przypadku pociągów konwencjonalnych.

 

Mimo to zakupem wodorowych pociągów zainteresowane są inne kraje, jak Wielka Brytania, Holandia, Dania, Norwegia, Włochy i Kanada. Dlatego firma Alstom liczy na duże zamówienia. Jeśli chodzi o kraj powstania tej technologii, czyli Francję, uruchomienie pierwszych pociągów wodorowych nastąpi nie wcześniej niż w 2022 roku.

 

 

Ocena: 

1
Średnio: 1 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro



Komentarze

Portret użytkownika euklides

Tylko żeby naładować te

Tylko żeby naładować te ogniwa trzeba zużyć energię z konwencjonalnej sieci energetycznej, co czyni ten pociąg całkowicie bezsensownym pod każdym względem. Sprawność całego łańcucha zasilania jest obciążona procesem produkcji ogniw, ładowania ich z konwencjonalnej sieci, i dopiero na końcu zamianą wodoru na prąd elektryczny.

Portret użytkownika kolo21

Ale te ogniwa jakoś produkują

Ale te ogniwa jakoś produkują, same się rodzą? A ich utylizacja też pochłonie duże energi z węgla. Bo 60% źródeł prądu są Niemieckie elektrownie węglowe. Te zanieczyszczenia to przez szkopskie diesele. Które wcisneli Polakom, a teraz rządają odszkodowań za emisję smrodu. Upychają nam śmieci, podpalają je i jeszcze wiecej chcą za emisję. Jezu jak ja nie cierpie szkopów, to chyba w genach mam, jako Polak  czystej krwi, nie mieszaniec jakich wielu u nas. Szkopy zawsze działali na nie korzyść Polski, tak jak parchy.

kolo21

Skomentuj