W Amsterdamie powstał pierwszy na świecie wydrukowany w 3D stalowy most

Kategorie: 

Źródło: Kadr z Youtube/MX3D

W Amsterdamie oddano do użytku pierwszy na świecie stalowy most, który wydrukowano w drukarce 3D. Do budowy tej konstrukcji wykorzystano cztery roboty, które przez 6 miesięcy nakładały poszczególne warstwy.

 

Przy budowie mostu MX3D użyto w sumie 4,5 ton stali nierdzewnej. Most o długości około 12 metrów powstał nad kanałem Oudezijds Achterburgwal w Amsterdamie. Sam projekt został tak naprawdę zainicjowany w 2015 roku przez uczelnię Imperial College London, a konstrukcja powstała już po trzech latach. Pierwszy na świecie wydrukowany w 3D stalowy most dopiero w połowie lipca 2021 roku został zainstalowany i oddany do użytku.

 

Inżynierowie przez długi czas upewniali się, że wydrukowany most wytrzyma duży ruch pieszych. Zastosowanie technologii druku przestrzennego pozwoliło umieścić czujniki w konstrukcji. Z ich pomocą twórcy zamierzają gromadzić szeroki zakres danych, dotyczących m.in. ruchu, wibracji i odkształceń, a także dane środowiskowe, w tym temperaturę i jakość powietrza. Pozwolą one analizować stan mostu w czasie rzeczywistym i badać jego zużycie pod wpływem czynników zewnętrznych.

Źródło: Adriaan de Groot/CC BY-NC-ND 2.0

Pozyskane dane będą również przekazywane do cyfrowej wersji mostu. Inżynierowie będą mogli porównywać most fizyczny z wirtualnym, aby w przyszłości wydrukować kolejne tego typu konstrukcje i mieć pewność, że nie będą stanowić zagrożenia.

 

Stalowy most 3D powstał w ramach eksperymentu. Współczesne drukarki 3D oferują wiele możliwości, pozwalając na tworzenie dowolnych przedmiotów, żywności, budynków, a nawet broni i samochodów.

 

Ocena: 

4
Średnio: 4 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika yhyy

nie to nie głupota, ostatnio

nie to nie głupota, ostatnio bmw drukowalo tłok do silnika spalinowego. jest lżejszy o 30 procent i wytrzymalszy. wlasnie taka metodą topienia (no nie drut spawalniczy a proszek i spawanie jest sterowane komputerowo i naddatki wycinane mechanicznie)

po prostu otworzcie strone 3dprint com i przeczytajcie. Takich technologii druku z papieru, gipsu (razem z kolorami) metali (nie tylko stal) czy zywic z metalem jest od groma. A szybkosc wytwarzania nie ma znaczenia skoro jest to tansze niż robienie recznie i dokładniejsze.

Portret użytkownika Kmieć bez loginu

Coś mi tu nie gra.

Coś mi tu nie gra.
Jak to "wydrukowano" most ze stali nierdzewnej? Taka stal musiałaby być doprowadzona do stanu półpłynnego, a temperatura topnienia stali nierdzewnej to 1400-1450 stopni C.

Z jakiego zatem materiału były zrobione dysze "natryskujące/nakładające" "tusz" konstrukcyjny?

Chyba że użyli czegoś w rodzaju spawarek MIG-TIG w roli takich dysz, i most został wykonany z tzw. "napawów" (spawów).

Ale i tak jakieś to głupie. Ale to przecież Jewropa, i to Holandia, a tam to już się prześcigają w kretynizmach i zboczeniach.

Portret użytkownika Quark

Czyli cały most wykonano z

Czyli cały most wykonano z drutu spawalniczego za pomocą sterowanej komputerowo spawarki . I to ma być rozsądny , tani i innowacyjny sposób na budowę konstrukcji z żelaza ?? Ile zużyto energii na jego wyprodukowanie ! Zamiast koncentrować się na metodach jak najoszczędniejszych materiałowo i energetycznie oraz zabierających jak najmniej czasu to kombinują co by tu jeszcze udziwnić i skomplikować . Wymyślili te "drukarki" i teraz nie wiedząc co znimi zrobić , wciskają to gdzie się da i jak się da . A most ma być jak najtańszy , jak najwytrzymalszy i jak najlżejszy oraz jak najprostszy ! Bo infrastruktura drogowa (a most też nią jest) ma przede wszystkim służyć funkcją a nie być czymś do podziwiania . Podsumowując GŁUPOTA TOTALNA .

Portret użytkownika and

rozumiem, że mieszkasz w

rozumiem, że mieszkasz w wielkim szarym blokowisku, a drzwi zastwaiasz snopkiem? bo przecież standatrdowy projekt wielokrotnie powieliny jest lepszy niż odjechane pomysły architektów, a snopki są tanie i ekologiczne? otóz taki mostek jest innowacją i próbą przełamania schematów. drogi? a ty to finansujesz? to jest nowe doświadczenie, na którym nauczymy się tworzyć rzeczy, nie możliwe do stworzenia inną drogą.

w czasach, gdy stworzono pierwszy spawany most, po wielu mostach nitowanych, tacy jak ty mówili, że przecie ubranie też musi być zszyte, a nie posklejane. no to mamy teraz też klejone ubrania, zamiast lnianych sukman.

Portret użytkownika Namaste

Czy wiesz, że niektóre modele

Czy wiesz, że niektóre modele Jaguara są nitowane, a nie zgrzewane, jak popularne marki samochodów? Nitowanie jest o wiele trwalsze niż zgrzewanie. Nie wiem jakie ubranie masz na myśli, że jest ono klejone, być może chodzi Ci o obuwie. No i owszem mamy klejone buty zamiast szytych. Ale dobry szyty skórzany but będzie służył 10 lat lub nawet więcej. I nie mam na myśli butów dostępnych w CCC, czy Deichmannie, bo te tyle nie wytrzymają. Natomiast żaden klejony but nie wytrzyma 10 lat użytkowania, bo po prostu się rozpadnie. 

Bóg we mnie pozdrawia Boga w Tobie. 

Skomentuj