Uziemiony kontenerowiec całkowicie blokuje Kanał Sueski

Kategorie: 

Źródło: kadr z YouTube

Jeden z najważniejszych międzynarodowych szlaków żeglugowych pozostaje zablokowany po tym, jak 220 000 tonowy kontenerowiec MV Ever Given osiadł na mieliźnie i utknął w Kanale Sueskim, odcinając ważny szlak transportowy.

 

Próby ściągnięcia statku z mielizny jak dotąd nie powiodły się. Załadowany prawie 20 tysiącami kontenerów statek MV Ever Given pływający pod banderą Panamy - to jeden z największych kontenerowców na świecie - płynął z Chin do Rotterdamu w Holandii i osiadł na mieliźnie we wtorek rano. 

 

Nie wiadomo jeszcze, jak dokładnie to się stało, ale przy głębokości zaledwie 25 metrów i szerokości 250 metrów kanał oferuje niewielkie pole manewru, jeśli ogromny statek zbacza z kursu lub dozna jakiegoś błędu nawigacyjnego. Dane śledzenia satelitarnego i zdjęcia z miejsca zdarzenia pokazują, że flota małych holowników, a nawet koparka lądowa, spędziła cały dzień próbując uwolnić statek, ale jak dotąd utknął on dokładnie wzdłuż kanału. 

 

Dosłownie nie ma tam miejsca na nic więcej niż jeden holownik. Dyrektor floty firmy obsługującej Ever Given potwierdził agencji Bloomberg, że statek ucierpiał w wyniku „incydentu”, ale dodał, że nie było żadnych obrażeń ani doniesień o jakichkolwiek skażeniach.

 

Kanał Sueski biegnie przez Egipt i łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym jako najbardziej bezpośrednia trasa dostaw towarów między Europą a Azją. Obsługuje również tysiące tankowców rocznie przewożących ropę i gaz ziemny z pól na Bliskim Wschodzie do Europy i nie tylko. Bez kanału sueskiego statki musiałyby pływać wokół Afryki jak w XIX wieku.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika demodemo

Portal morski informuje , że

Portal morski informuje , że uwolnienie tego giganta może potrwać nawet ponad 25 dni. W obie strony zrobiły się już korki statków oczekujących na przepłynięcie kanału. Niektórzy armatorzy zdecydowali się na opłynięcie Afryki i podróż wydłuża się dla najszybszych jednostek o min. 14 dni.

Z bliskiego wschodu następią opóźnienia w dostawie ropy naftowej o ok. 21 dni opływając Afrykę ( przy założeniu , że w 25 dni uwolnią kontenerowiec ) . Zapasy ropy naftowejn w poszczególnych krajach są różne. Zapasy gotowych produktów też różne. Można uruchomić strategiczne zapasy ale jeśli nastąpi znów jakieś "nieoczekiwane" utrudnienie w dostawach to w grę wchodzi tylklo reglamentacja paliw dla konsumentów indywidulanych.

Opcja bardzo niebezpieczna to analiza sytuacji giganta - gigan ma 400m długości , dzioben zarył w brzeg a rufę zniosło na przeciwny brzeg.Dziub i rufa opierają się na mieliznach przybrzeżnych a środek statku ma pod sobą tylko wodę. Jest załadowany do maksimum i siły działające na kadłub naprężają bardzo mocno środkową część statku ( weż dwa klocki połóż na tym linijkę i obciąż równo linijkę - wygnie się na środku ). Konstrukcja jest przeliczona na chwilowe przeciążenia kadłuba przy wysokiej fali ale statek ma cały czas kontakt tylko z wodą , która ma opór dużo mniejszy niż piasek przy brzegu kanału.

Bądźmy dobrej myśli , że konstrukcja kadłuba jest naprawdę porządna i wytrzyma do uwolnienia jednostki inaczej blokada potrwa dużo dłużej a to już takie wesołe nie jest z punktu zaopatrzenia w ropę naftową. Terminal Gazowy w Świnoujściu też zaopatruje się w gaz tą drogą morską. O blokazdie dla okrętów wojennych już nie wspominam.

Ciekawy czy coś się wydarzy na kanale panamskim lub dwóch kanałach łącząćych morze Czarne z morzem Śródziemnym.

Kanał panamski jest ważny dla Jankesów a te dwa następne dla Ruskich.

 

Portret użytkownika Quark

Pewnie kapitan tego statku

Pewnie kapitan tego statku zapomniał kanapek i chciał zawrócić w kanale " na trzy" jak samochodem ale to nie ten rozmiar... A jak to teraz przestawić ? Prosto ! Przymocować do obu końców kadłuba po bokach silniki rakietowe (choćby drutem) , uruchomić i sam się nastawi - wystarczy tylko wyliczyć odpowiednio ich czas pracy i nawet wychamowywać go nie będzie trzeba a paliwo ma swoje i to pod dostatkiem.

Strony

Skomentuj