Kategorie:
Rada UE przyjęła nowe przepisy, które mają ułatwić właścicielom samochodów elektrycznych podróżowanie po Europie. Do 2025 roku na europejskich autostradach co 60 km powstaną wydajne stacje ładowania, z możliwością płacenia kartą lub zbliżeniowo bez abonamentu. Moc każdej takiej stacji musi wynosić co najmniej 400 kW, przy czym będzie co najmniej jeden punkt o mocy 150 kW do szybkiego ładowania. Do 2027 roku moc stacji ładowania na autostradach ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW.
Nowe zasady powinny przynieść korzyści właścicielom pojazdów elektrycznych i dostawczych z trzech powodów, tj. zmniejszają obawy związane z zasięgiem poprzez rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż głównych autostrad w Europie, ułatwiają płacenie na stacjach bez aplikacji lub abonamentu oraz zapewniają jasne informacje o cenach i dostępności.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem unijna Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) co 60 km będzie instalować stacje szybkiego ładowania o mocy co najmniej 150 kW. Do 31 grudnia 2025 r. stacje ładowania na kluczowych trasach łączących główne miasta i huby otrzymają łączną moc co najmniej 400 kW oraz co najmniej jeden punkt ładowania o indywidualnej mocy co najmniej 150 kW. Do 31 grudnia 2027 r. łączna moc każdej stacji zostanie zwiększona do 600 kW.
Niektóre stacje ładowania są sprzedawane jako 150 kW, ale podczas ładowania ograniczają moc, a właściciele pojazdów elektrycznych nie osiągają prędkości ładowania, na którą liczyli. Po wejściu w życie nowych przepisów stacje te będą miały co najmniej jeden punkt ładowania, który będzie w stanie dostarczyć szybką moc 150 kW. Niektóre pojazdy elektryczne obsługują już 350 kW, a przyszłe modele z pewnością przekroczą tę liczbę.
W przypadku drugorzędnych dróg TEN-T, które łączą regiony UE, obecne wymagania dotyczące przepustowości i wprowadzenia stacji ładowania są nieco niższe. Do 31 grudnia 2027 r. dla 50% dróg maksymalna odległość między stacjami szybkiego ładowania nie może przekraczać 60 km, a łączna moc musi wynosić co najmniej 300 kW. Podobnie jak w przypadku tras o wyższym priorytecie, każda stacja musi posiadać co najmniej jeden punkt ładowania o mocy co najmniej 150 kW.
Rozporządzenie wymaga również, aby płatność za ładowanie odbywała się za pomocą kart bankowych lub urządzeń zbliżeniowych bez wcześniejszego abonamentu. Operatorzy muszą wyraźnie wskazywać ceny, czasy oczekiwania i dostępność punktów ładowania za pomocą „środków elektronicznych”.
Oprócz zapewnienia stacji ładowania dla właścicieli samochodów elektrycznych i dostawczych, nowe rozporządzenie wyznacza cele w zakresie wdrażania infrastruktury ładowania ciężkich pojazdów elektrycznych, w tym miejsc ładowania, takich jak porty morskie i lotniska, a także tankowania wodoru dla samochodów osobowych i ciężarowych.
Nowe rozporządzenie jest częścią pakietu inicjatyw Fit for 55, które mają pomóc UE osiągnąć 55% redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. i osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. Transport odpowiada za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE, z czego 71% pochodzi z ruchu drogowego. Teraz, gdy rozporządzenie zostało oficjalnie przyjęte przez Radę, pozostało jeszcze kilka formalności, zanim dokument wejdzie w życie w UE.
Ocena:
Opublikował:
tallinn
Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt |
Komentarze
kolo21
kolo21
Ojcem Mieszka był, według niego, Siemomysł, dziadem Lestek, a pradziadem Siemowit. Z pierwszą żoną, Dobrawą, miał Mieszko syna Bolesława i córkę.
kolo21
kolo21
Strony
Skomentuj