Rosjanie stracili kolejną maszynę z Kuzniecowa

Kategorie: 

Źródło: public domain

Samolot myśliwski Su-33 rozbił się w czasie próby lądowania na lotniskowcu "Admirał Kuzniecow". Tak jak poprzednio informację o katastrofie maszyny, należącej do grupy lotniczej stacjonującej na lotniskowcu Kuzniecow podały jako pierwsze media zachodnie.

 

Informację podał magazyn "The Aviationist", dopiero kiedy sprawa stała się głośna, oficjalny komunikat w tej sprawie za pośrednictwem agencji Interfax i TASS podało rosyjskie ministerstwo obrony.  Do wypadku doszło w sobotę 3 grudnia, pilot zdążył się katapultować i jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

 

Drugi już wypadek w krótkim czasie zdaje się potwierdzać opinie wielu specjalistów, że sam Kuzniecow jest w kiepskim stanie technicznym a przygotowanie pilotów i załogi lotniskowca, nie jest wystarczające do prowadzenia intensywnych działań bojowych. Do katastrofy doszło kiedy pilot podjął drugą próbę lądowania na lotniskowcu, nie zdołał jednak wyhamować i maszyna runęła do morza. Jak powiedział rzecznik ministerstwa obrony przyczyną było pęknięcie liny hamującej.

 

Misja Kuzniecowa ma głównie wymiar propagandowy, bowiem podobny lub większy efekt operacyjny można uzyskać wykorzystując dodatkowe maszyny bazujące na lądzie. Zresztą tak się zapewne dzieje, gdyż jak podał portal IHS Jane360 przynajmniej część maszyn pokładowych Su-33 operuje obecnie z baz lądowych w Syrii a nie z pokładu Kuzniecowa.

 

Dziś już także wiemy, że katastrofa maszyny MiG-29 z 13 listopada miała zupełnie inny przebieg niż to zostało początkowo podane do wiadomości przez stronę rosyjską. Według pierwszej rosyjskiej wersji po starcie czterech maszyn( dziś wiemy, że były to trzy maszyny), w jednej z maszyn doszło do awarii instalacji paliwowej i pilot podjął próbę powrotu na pokład lotniskowca.

 

Obecnie wyjaśniło się, że przyczyną katastrofy była awaria liny hamującej rozpędzony samolot lądujący na pokładzie lotniskowca. Na Kuzniecowie są cztery takie liny. Pilot stara się zaczepić hakiem wysuwanym pod kadłubem samolotu za drugą lub trzecią linę a czwarta jest traktowana jako rezerwowa lina ostatniej szansy.

 

Próba zaczepienia się o pierwszą linę jest bardzo niebezpieczna na Kuzniecowie w czasie falowania pokładu na wzburzonym morzu,  gdyż lina ta znajduje się bardzo blisko tylnej krawędzi pokładu i istnieje duże ryzyko zaczepienia o krawędzi  pokładu.

 

Zgodnie z procedurą maszyny wracające z lotu zwiadowczego nad Syrią miały lądować w odstępach  3-4 minut. Pierwszy samolot wylądował bezpiecznie lecz w czasie lądowania drugiej maszyny doszło do zerwania drugiej liny i samolot zatrzymał się dopiero na czwartej linie. W wyniku awarii druga lina splątała się z trzecią i zablokowała pokład, uniemożliwiając lądowanie  trzeciej maszyny.

 

Stawia to w złym świetle wyeksploatowany lotniskowiec,  gdyż lina hamująca nie miała prawa się zerwać dwukrotnie po tak krótkim czasie użytkowania.

 

Oficjalnie w trzeciej maszynie doszło do przerwy w dostawie paliwa do obu silników co miało spowodować katastrofę. Jednak bardziej prawdopodobną przyczyną był po prostu brak paliwa w krążącym samolocie,  oczekującym na usunięcie awarii na pokładzie Kuzniecowa.

 

Pokazuje to, że szwankuje nie tylko technika ale też organizacja lotów na Kuzniecowie i kwestionuje to profesjonalizm samego pilota, który złamał procedury i nie miał prawa latać na rezerwie. Jest to o tyle dziwne, że pilot ten jest jednym z najbardziej doświadczonych  pilotów morskich i odbył już ponad 200 lądowań na lotniskowcu. Jeśli grupa lotnicza stacjonująca na lotniskowcu będzie tracić maszyny w tym tempie,  Kuzniecow wróci do Rosji z pustymi hangarami.

 

Ocena: 

Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: leszekczarny
Portret użytkownika leszekczarny

Komentarze

Portret użytkownika Rosół z kur wielu 2

Kolego ten lotniskowiec był

Kolego ten lotniskowiec był projektowany pod koniec lat 70 tych i jest nastepcą małych lotniskowców radzieckich dla myśliwców pionowego startu. Rosjanie technicznie są w stanie zbudować lotniskowiec nowej generacji bazując na wieloletnich doświadczeniach z eksploatacji Kuzniecowa. Dlaczego tego nie robią? Powód prosty. Strategia Rosyjska tak na prawdę nie potrzebuje tego typu okrętów. Strategie potencjalnego przeciwnika można poznać po jego uzbrojeniu (nie liczę nas jako przeciwnika, żeby była jasność). Temat rzeka, można by było o nim pisać godzinami. Według mnie Kyzniecow jest tam z jakiegoś konkretnego powodu i wcale bym się nie zdziwił gdyby był kalkulowany w stratę.

Portret użytkownika sakala

Krótka piłka. Ruskie już od

Krótka piłka. Ruskie już od jakiś 2 lat tracą samoloty czy to w rosji czy na wyjeździe. Zawsze przez przypadek :). Zatem są 2 opcje:

1) Stan tych samolotów jest agonalny( co dziwi, to to że rozbijają się też nowocześniejsze maszyny ).

2) Alianci mogą je strącać przy pomocy jakiejś technologi, a ruskie się nie przyznadzą że mają gorszą technologie.

Podsumowując, ruskie jedyne co mają na najwyższym poziomie to rakiety i silniki. Natomiast jeżeli chodzi o technologię wytarzania i bespieczeństwo systemów sterujących, to już nie jest tak kolorowo. 

PS. Ja też jestem za równowagą Rosja - Alianci.

Portret użytkownika Rosół z kur wielu 2

Prawda taka, że okręt jest w

Prawda taka, że okręt jest w porządku, tylko kapitan jest fanem grochówki i nabawił się potężnych wzdęć Smile teraz jest problem bo przez kapitańskie gazy rzuca łajbą na lewo i prawo, stalowe liny pękają a każdy samolot w pobliżu by spadł, nie ma siły na taki żywioł:) A myślicie że dlaczego nie tak dawno z południa halny wiał i było ocieplenie pogody hmmm? Sobie wyobraźcie jaki horror jest tam na miejscu Smile

Portret użytkownika Wlodi

ajajajaj a tak mialo byc

ajajajaj a tak mialo byc pieknie... tawariszcze tak swiata nie podbija... chcieli wylaczac elektronike amerykanska a padlo na radziecka... moze im sie oznaczenia pomylily? Za duzo samogonu... okaze sie ze ta kopcąca łajba nie biorac udzialu w zadnym starciu wroci bez samolotow. 

Portret użytkownika U_P_Adlina

hehehehehe!!..........Nawet

hehehehehe!!..........Nawet mendak wypełzł z banderowskiej krypty widząc takiego newsa !!.......Buhahahahaha!!...........W końcu ma coś ku pokrzepieniu serc, bo ostatnio same złe wieści dla chachłów!!........"Agent" Putina w faszyngtonie, pro-rosyjscy prezydenci w Mołdawii i Bułgarii, w Estonii rząd utworzy pro-rosyjskie ugrupowanie, Syrię uSSmania juz straciła........!!............No i w końcu jakiś news, który wyrwał mendaka z objęć rozpaczy !!........Hehehehehehe!!.......Ale żeby nie było tak słodko to pamiętaj mendak, że ostatnio uSSmania tez miała sporo awarii swojej techniki !!.........Wypadki się zdarzają!!.......Chłoń tego newsa, bo niedługo usłyszysz o upadku uSSmańskich terrorystów w Aleppo i znowu pogrążysz się w odmętach rozpaczy !!

"Przeciwstawiać się zbliżeniu Polaków i Rosjan, podsycać ich wrogość do siebie, pamiętając, że sojusz rosyjsko-polski jest zagrożeniem dla Ukrainy" Fragm.uchwały OUN z 22.VI.1990

Strony

Skomentuj