Potwierdzono, że batyskaf Titan został zniszczony na skutek implozji, wszyscy na pokładzie natychmiastowo zginęli

Kategorie: 

Źródło: ZmianynaZiemi

Oficjalnie poinformowano, że batyskaf Titam implodował, cała załoga została natychmiastowo zabita, a szczątki pojazdu spoczęly na zawsze około 500 metrów od wraku słynnego liniowca z XX wieku - Titanica

 

Titan to była głębinowa jednostka podwodna, którą spotkał straszliwy koniec. Wypadek zszokował ekspertów, którzy nie mogli uwierzyć w skalę błędów, zaniedbań i braku odpowiedzialności związanej z tym projektem. Titan nie był wyposażony w żaden sensowny system łączności. Ze statkiem matką porozumiewał się tylko za pomocą krótkich wiadomości tekstowych, podobnych do SMS. To oznaczało, że w przypadku kryzysu, komunikacja była bardzo ograniczona.

 

Nie posiadał również nawigacji GPS, co jest standardem w dzisiejszych czasach, nawet dla najprostszych urządzeń. Bez niej znalezienie batyskafu w przypadku awarii stało się niemożliwe. Ponadto, brak było transpondera, specjalnej boi ratunkowej, którą można by uwolnić z batyskafu i wezwać pomoc.

 

Nawet gdyby udało się zlokalizować Titana, to i tak nie było możliwości mu pomóc. Batyskaf zanurzał się na bardzo dużą głębokość ponad 4 km, podczas kiedy batyskafy US Navy pracują na maksymalnych głębokościach 600 metrów. Poza tym na świecie są tylko trzy jednostki zdolne do dotarcia do Titana. Dwie z nich są w Rosji, a trzecia w WIelkiej Brytanii, ale i tak nie było możliwości dotarcia do miejsca katastrofy w tak krótkim czasie. Eksperci twierdzą, że łatwiej byłoby zorganizować misję ratunkową z Księżyca, niż z dna morskiego z głębokości 4 km.

 

Były również wskazane błędy konstrukcyjne Titana, jak brak możliwości ręcznego otworzenia zaworów w celu awaryjnego wynurzenia. Nie zadbano również o to, żeby statek matka mógł zdalnie kierować Titanem, na wypadek gdyby pilot miał np. atak serca.

 

W przeszłości Titan był już kilkakrotnie zagrożony katastrofą. Dwa razy na pokładzie wybuchł pożar, a raz padła bateria tracąc pojemność do 40 procent. Stockton Rush, szef Ocean Gate i pilot Titana, chwalił się że nie zatrudnia „białych inżynierów po 50, bo są za mało inspirujący”. Zresztą wywalił z pracy inżyniera, który miał obiekcje dotyczące bezpieczeństwa jego pojazdu.

 

Teraz wiadomo już, że przyczyną katastrofy było zniszczenie poliwęglanowego kadłuba na skutek mikropęknięć, które pojawiały się podczas każdego zanurzenia na tak ekstremalne głębokości, a było ich do tej pory aż 19! Taka destrukcja nazywa się to implozją. Oznacza to, że śmierć załogantów batyskafu była natychmiastowa i nie żyli już wtedy gdy rozpoczęto oficjalnie akcję ratunkową. Potwierdzono, że szczątki batyskafu zostały znalezione kilkaset metrów od wraku Titanica.

 

Ta tragedia służy jako przestroga, że technologia i przygoda muszą iść w parze z odpowiedzialnością i bezpieczeństwem. Niezależnie od celu, bezpieczeństwo załogi powinno zawsze być na pierwszym miejscu.

Ocena: 

4
Średnio: 4 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika Endymion

Trochę dokształciłem się w

Trochę dokształciłem się w temacie

https://pl.rec.nurkowanie.narkive.com/7g1nrAPm/czy-gps-dzia-a-pod-wod

GPS działa do 15m pod wodą, a wrakTitanica leży na głębokości 3800m pod wodą.

"no jednak go znaleźli i to dość szybko"; wiele statków, samolotów, robotów nurkujących. Jak na zaangażowanie sprzętu za miliardy, tysięcy osób, to moim zdaniem jest to porażka.

Mam jednak pytanie, kto zapłacił za akcję ratowniczą? Jak w Tartach słowackich złamiesz nogę bez ubezpieczenia, jesteś bankrutem. Ubezpieczalnia pokryła akcję wojska z kilku krajów, czy rodziny? To jest temat na artykuł, a nie pie.dolenie admina o implozji i padach do gry na konsoli jako sterowaniu. 

DIVI LESCHI GENUS AMO 

Skomentuj