Pół łyżki oliwy z oliwek dziennie zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej o 21%

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Pojawiły się kolejne badania potwierdzające pozytywny wpływ oliwy z oliwek w diecie na poprawę zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Zdaniem specjalistów żywieniowych oleje roślinne stanowią jedno z najcenniejszych źródeł tłuszczu w naszej diecie. Wśród nich nieprzerwanie szczególnym uznaniem cieszy się oliwa z oliwek – składnik diety śródziemnomorskiej uważanej za jedną z najzdrowszych diet na świecie.

 

 

Badacze zaprezentowali wnioski płynące z przeprowadzonego badania dla stowarzyszeń naukowych American Heart Association oraz Cardiometabolic Health w Phoenix. Wyniki dotyczą długoterminowych badań prowadzonych od 1990 roku. Okazuje się, że spożywanie zaledwie ½ łyżki oliwy z oliwek każdego dnia zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych aż o 15%, w tym choroby wieńcowej o 21%. Dotychczas konsumpcja oliwy z oliwek była kojarzona z dbaniem o zdrowie serca przede wszystkim przez Europejczyków. To pierwsze badania wykazujące te same zależności w przypadku Amerykanów.

 

Oliwa z oliwek stanowi prosty sposób na zastąpienie niezdrowych, nasyconych tłuszczów lub tzw. tłuszczów trans w codziennej diecie. Jest bogatym źródłem omega-3 zmniejszających stany zapalne w organizmie, a także normujących poziom cholesterolu we krwi. Stosowanie diety z zawartością oliwy z oliwek wiąże się również poprawą funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego.

Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, takie jak masło czy majonez, pod względem zdrowotnym stanowią znacznie gorsze rozwiązanie od oliwy z oliwek. Badania przeprowadzone przez Amerykanów wskazują jednak na to, że oprócz oliwy z oliwek warto spożywać także inne oleje roślinne. Zawsze stanowią one lepszą alternatywę dla tłuszczów zwierzęcych. Przykładowo w Polsce bardzo dobrą renomą cieszy się olej rzepakowy. W przypadku oliwy zdrowe są nawet te produkty, które przeszły wielokrotne tłoczenie, choć, jak wiadomo, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia zawiera najwięcej cennych dla zdrowia polifenoli.

 

Jeżeli zależy nam na zdrowym układzie sercowo-naczyniowym, oprócz zamiany w naszej diecie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego na tłuszcze roślinne powinniśmy zadbać także o kilka innych aspektów swojego życia. Badacze wskazują w tym przypadku przede wszystkim na regularną aktywność fizyczną, unikanie stresu, a także okresowe kontrole stanu zdrowia.

 

Ocena: 

2
Średnio: 2 (1 vote)
Opublikował: [email protected]
Portret użytkownika M@tis
loading...


Komentarze

Portret użytkownika angie

Prawdziwa oliwa jest w Polsce

Prawdziwa oliwa jest w Polsce ciężko osiągalna, większość tego co na rynku to podróbki. Wystarczy porównać smak oliwy kupionej w lokalnym sklepie we Włoszech z tą kupioną w Polsce, by stwierdzić, że jest różnica. A oprócz oliwy dobre oleje do jedzenia to m. in. olej lniany, olej z awokado, olej z pestek dyni, a na problemy żołądkowe olej z rokitnika.

Portret użytkownika Zib

Jeszcze wyżej notowany jest

Jeszcze wyżej notowany jest olej z polskiego lnu...ale tylko polski len ma właściwości omega3 do6 -3:1!!!  Olejki roślinnych  NIE WOLNO UZYWAC DO SMAŻENIA SA WTEDY ZRODLEM BLASZEK MIAŻDŻYCOWYCH!!!

LEPIEJ UZYC SMALEC - nie bierze on udziału w zatykaniu żył! Nie jest szkodliwy -to mity lobby statynowo-cbolesterolowego 

Skomentuj