Pięć najważniejszych przypraw, które pomagają zachować zdrowie

Kategorie: 

Źródło: pixabay

W czasach epidemii warto zadbać o dietę. Wiele naturalnych dodatków do żywności, których używamy codziennie, aby nadać domowym posiłkom pyszny smak i aromat, jest również bardzo pożyteczne dla naszego organizmu. Oto pięć najcenniejszych dla zdrowia przypraw, których nigdy nie może zabraknąć w naszej kuchni.

1. Kolendra


Przyprawa ta używana jest w wielu potrawach kuchni łacińskiej, azjatyckiej i basenu Morza Śródziemnego. Kolendra zawiera błonnik, witaminy, minerały, olejki eteryczne i przeciwutleniacze, które pomagają zwalczać wiele chorób. Trzydzieści gram kolendry dostarcza około 38% dziennego zapotrzebowania na witaminy A i 109% zalecanej ilości witaminy K. Dodatkowo, przyprawa bogata jest w witaminy C i B-6 oraz mikroelementy, takie jak potas, wapń, magnez, żelazo i mangan. Kolendra to także lek przeciwbólowy, ale i ... afrodyzjak, ma właściwości grzybobójcze, oraz wspomaga trawienie.


2. Imbir


Imbir stosuje się do bardzo wielu potraw, dzieki walorom smakowym. Nie do przecenienia są jednak jego właściwości lecznicze. Imbir jest stosowany od wieków na Wschodzie jako uniwersalny środek na wszystko: dodaje energii, leczy katar i bóle głowy. Imbir stosuje się przy detoksykacji, potrafi on takze złagodzić ból brzucha, spowodowany zatruciem, np. zjedzeniem niskiej jakości owoców morza. Jednak najbardziej godne uwagi są właściwości przeciwzapalne tej przyprawy: imbir pomaga zmniejszyć ból i obrzęk, oczyszcza krew i chroni przed wieloma innymi chorobami.


3. Kurkuma


Przyprawę produkuje się z cylindrycznych korzeni roślin, które rosną w naturalnych warunkach w Afryce, Azji i Australii. Kurkuma jest znana przede wszystkim ze swoich zdolności do zmniejszania stanu zapalnego i bólu, w znacznie większym stopniu niż niektóre środki farmakologiczne. Jest antyseptykiem i antybiotykiem, środkiem przeciwbólowym. W medycynie chińskiej używano jej do leczenia depresji, leczy, zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele postaci raka, spowalnia psychiczne otępienie u pacjentów z chorobą Alzheimera, hamuje rozrost nowych naczyń krwionośnych w guzach nowotworowych i gojenie się ran. Ta wszechstronna pzyprawa to żelazny punkt programu dla każdego uświadomionego kucharza. Kurkuma jest głównym składnikiem przyprawy curry, ale sama również może stanowić dodatek do ryżu, warzyw, czy dań miesnych.


4. Czosnek


Nie mniej wartościowy dla zdrowia, niż kurkuma i imbir jest nasz rodzimy czosnek. Roślina ta przeważnie zawsze jest w zasięgu ręki niemal w każdej polskiej kuchni - bogata w witaminy i minerały, naturalny przeciwutleniacz, pomaga utrzymać w zdrowiu nasz układ pokarmowy. Czosnek można dodawać nawet do żywności zwierząt domowych, wtedy pchły i kleszcze trzymają się od nich z dala.


5. Orzeszki piniowe


Obrane z łusek, jadalne nasiona niektórych gatunków sosny dodaje się do potraw nie tylko ze względu na walory smakowe, pozwalają one również poprawić stan zdrowia. Są one doskonałym źródłem białka roślinnego, są bogate w magnez, przyczyniają się do zwiększenia energii, zawierają duże ilości witaminy D, C i A, żelaza, oraz luteiny - która poprawia wzrok, wzmacnia kości i poprawia odporność.

 

Artykuł pochodzi ze strony

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: [email protected]
Portret użytkownika M@tis

Skomentuj