Paliwo z odpadów roślinnych może być przyszłością lotnictwa

Kategorie: 

Źródło: zmianynaziemi

Przemysł lotniczy stoi u progu rewolucji, która może radykalnie zmienić jego wpływ na środowisko. Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) osiągnęli przełom, przekształcając ligninę, produkt odpadów roślinnych, w 100% czyste paliwo lotnicze. To odkrycie ma potencjał zmniejszenia znaczącego wkładu branży w emisję dwutlenku węgla, otwierając drzwi do alternatywnych źródeł energii odnawialnej.

 

W 2021 r. sektor transportu odpowiadał za prawie jedną czwartą światowej emisji dwutlenku węgla, z lotnictwem jako znaczącym uczestnikiem. Tradycyjne paliwa lotnicze pochodzą głównie z węglowodorów kopalnych, a przemysł lotniczy nie znalazł jeszcze skutecznej alternatywy. Problemy z gęstością energii akumulatorów sprawiają, że lotnictwo pozostaje w tyle za naziemnym transportem elektrycznym w kwestii przejścia na czystą energię.

 

Jednocześnie rosnące zapotrzebowanie na podróże lotnicze wskazuje na podwojenie zużycia paliwa lotniczego do 2050 r. Taki wzrost zużycia stawia przemysł lotniczy przed wyzwaniem osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w tym roku.

 

W poszukiwaniu czystego paliwa lotniczego, różne grupy badawcze starają się opracować 100% czyste paliwa węglowodorowe do samolotów. Jednak rygorystyczne przepisy dotyczące paliw lotniczych ograniczają postęp. Jurij Roman-Leszkow z MIT podkreśla, że paliwo lotnicze musi spełniać szczególne wymogi chemiczne i fizyczne, by zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność silników lotniczych.

 

Lignina, złożony polimer roślinny, dotychczas uważana za produkt odpadowy w przemyśle papierowym i biopaliwowym, stała się kluczem do sukcesu MIT. Dzięki nowemu katalizatorowi, zespół przekształcił ligninę w cząsteczki węglowodorów, które spełniają wymagania paliwa lotniczego.

 

Paliwo lotnicze składa się z dwóch głównych klas związków chemicznych: alifatycznych i aromatycznych. Alifatyczne, tworzące 75–90% paliwa, to długie łańcuchy połączonych atomów węgla. Aromatyczne, stanowiące 10 do 25%, zawierają co najmniej jeden pierścień sześciu atomów węgla. Te ostatnie, chociaż zazwyczaj usuwane z paliw transportowych, są kluczowe w paliwach lotniczych, zapewniając niezbędne właściwości fizyczne i spalania.

 

Konwersja ligniny w czyste paliwo lotnicze otwiera przed branżą nowe możliwości. Jest to odnawialna alternatywa dla paliw kopalnych, spełniająca specyficzne wymagania paliwa lotniczego, zapewniając bezpieczeństwo i niezawodność silników.

 

Przełom ma potencjał zmiany wysiłków przemysłu lotniczego w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Przejście na czystsze paliwo lotnicze pozwoli liniom lotniczym znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r.

Ocena: 

3
Średnio: 3 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika S

Hmmm... jaka znowu

Hmmm... jaka znowu "przyszłość lotnictwa"? Latanie już za dosłownie kilka lat ma być dla plebsu zakazane, a miłościwie nami zarządzające Elity nie zniżą się przecież do latania na jakimś "oleju rzepakowym", no bądźmy poważni Wink

Portret użytkownika sebek22

cos nic nie rozumie. kerozyna

cos nic nie rozumie. kerozyna tez jest z ropy a ropa z roslim, 

Wiec jaka to roznica czy z ropy czy z roslin czy wegla jak efekt koncowy jest dym izatruwa powietrze.

Jakas korporacja wymyslila nowa scieme zeby kase legalnie robic na starym paliwie czy co ?

Skomentuj