Odkryto najjaśniejszą kometę dekady, C/2012 S1

Wielka Kometa z 1680 nad Rotterdamem, obraz namalowany przez Lieve Verschuier

Najjaśniejszą kometę tej dekady odkryto 21 września 2012 roku. Został jej przypisany indeks C/2012 S1. Fora astronomiczne aż kipią od informacji na temat tego sensacyjnego odkrycia.

Istnienie komety zostało już potwierdzone przez wielu ekspertów z dziedziny astronomii.  Aktualnie kometa C/2012 S1 znajduje się nad orbitą Jowisza, ale w przyszłym roku zbliży się bardzo do Słońca. W listopadzie 2013 roku powinna znaleźć się około 1,8 miliona kilometrów od naszej gwiazdy. Co odpowiada 0,22 AU. Właśnie ta odległość spowoduje, że kometa stanie się jasnym obiektem.

Kometa C/2012 S1 źródło: ISON

Kometa ma być dobrze widoczna nawet gołym okiem z północnej półkuli, czyli również z Polski. Ma osiągnąć maksymalną jasność, operując magnitudami astronomicznymi z wartością ujemną. Możliwe jest też, że Słońce poprzez swoje ciepło dokona fragmentacji komety C/2012 S1, co zdecydowanie zredukuje magnitudę. Taki proces nastąpił podczas przelotu komety Elenin.

Teraz naukowcy starają się zgromadzić większa ilość informacji na temat tego obiektu. W tej chwili większość parametrów komety jest nieznana. Wiadomo, że kometa nadlatuje z obłoku Oorta i zasugerowano, że to jej pierwsze zbliżenie do Słońca. Nie jest to jednak takie pewne, bo orbita komety bardzo przypomina tą, jaką miała tak zwana Wielka Kometa z 1680 roku.

Niemiecka rycina przedstawiająca wielką komete z 1680 roku

To może być to samo ciało niebieskie albo kolejna duża cześć komety z 1680 roku. Ta kometa była najbardziej jasną z wszystkich, jakie pojawiły się w XVII wieku i było ją można oglądać nawet w dzień. Pojawiła się 20 listopada 1680 roku. Obiekt C/2012 S1 również pojawi się w listopadzie, i miejmy nadzieję, że uda nam się zobaczyć piękny warkocz kometarny na miarę tego z XVII stulecia.

Nie ma jeszcze ocen