Nowe normy paliw statków przyspieszają zmiany klimatu

Kategorie: 

Źródło: kadr z YouTube

Ostatnie badania klimatologów z NASA Goddard Space Flight Center wykazały, że wprowadzenie przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) nowych standardów dotyczących zawartości siarki w paliwach statkowych w znacznym stopniu przyspieszyło globalne ocieplenie. Odkrycia te zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym "Communications Earth & Environment".

 

 

Zgodnie z danymi naukowców, w 2020 roku emisje dwutlenku siarki z żeglugi międzynarodowej gwałtownie spadły o 80% w wyniku nowych norm paliwowych. Zespół badawczy pod kierownictwem Stevena Platnicka ocenił wpływ tego spadku na klimat Ziemi i doszedł do zaskakującego wniosku - zakaz stosowania paliw o wysokiej zawartości siarki doprowadził do niemal podwojenia tempa globalnego ocieplenia od 1980 roku.

 

Wprowadzenie tych standardów w połączeniu z początkiem pandemii COVID-19 może doprowadzić do gwałtownego spadku stężenia aerozoli siarki w górnych warstwach atmosfery Ziemi - tłumaczą naukowcy. Cząstki te odgrywają bowiem kluczową rolę w tworzeniu chmur i odbijaniu promieniowania słonecznego z powrotem w przestrzeń kosmiczną. 

 

Obliczenia klimatologów wykazały, że nowe normy dotyczące paliwa dla statków miały znaczący wpływ na stężenie aerozoli nad wieloma regionami oceanów, w tym nad Północnym Atlantykiem, morzami Norweskim i Południowochińskim oraz północną częścią Morza Śródziemnego. W wielu z tych obszarów gęstość cząstek siarki spadła nawet o 10-25%, co poważnie zakłóciło bilans cieplny planety.

 

Według nowych szacunków, wejście w życie IMO 2020 spowodowało, że średnio na każdy metr kwadratowy powierzchni Ziemi zaczęło docierać o 0,2 wata ciepła więcej niż w latach ubiegłych. W efekcie, w ciągu najbliższej dekady średnia temperatura na Ziemi wzrośnie o 0,24 stopnia Celsjusza - co jest porównywalne ze skumulowanym wpływem wszystkich innych czynników antropogenicznych.

 

Odkrycia te stanowią poważne ostrzeżenie dla decydentów i społeczności międzynarodowej. Choć nowe normy paliwowe dla statków miały na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, to ich nieoczekiwane skutki klimatyczne mogą okazać się katastrofalne w skutkach. Konieczne jest zatem pilne podjęcie działań, które zrównoważą ten niekorzystny wpływ i pozwolą na efektywną walkę ze zmianami klimatycznymi.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika S

Nowe "cudownie ekologiczne"

Nowe "cudownie ekologiczne" auta elektryczne dewastują środowisko wielokrotnie bardziej niż tradycyjne (przy produkcji i złomowaniu), nowe "cudownie ekologiczne" turbiny wiatrowe i panele słoneczne po zużyciu bezpowrotnie zatruwają gigantyczne obszary gleby (trujące materiały są po prostu zakopywane), nowe "cudownie ekologiczne" słomki i kubki niby papierowe mają masę trujących, rakotwórczych składników ... itd.

To te nowe "cudownie ekologiczne" statki nawet mnie nie dziwią ...

Skomentuj