Kategorie:
Przepustowość międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) zbliża się do końca, co skłania władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do opracowania planów kolejnego, potężnego portu lotniczego. Nowe lotnisko ma zostać zbudowane na obrzeżach miasta i otwarte w latach 30. XXI wieku, a jego celem jest pomieszczenie imponującej liczby 250 milionów pasażerów rocznie.
Na drodze do realizacji tego ambitnego celu stoi obecnie międzynarodowe lotnisko Al Maktoum (DWC), oddalone o 38 kilometrów na południowy zachód od Dubaju. Choć obecnie port obsługuje głównie samoloty towarowe i niewielką liczbę linii pasażerskich, planuje się jego ekspansję w celu zwiększenia przepustowości. Obecnie Al Maktoum może obsłużyć 1,6 miliona pasażerów rocznie, ale do 2050 roku liczba ta ma wynieść imponujące 250 milionów, łącznie z ruchem przekierowanym z DXB.
Rozbudowa lotniska Al Maktoum jest przedsięwzięciem omawianym od lat, jednak dopiero teraz widać konkretne kroki naprzód. Paul Griffiths, dyrektor generalny Dubai Airports - właściciela obu lotnisk w Dubaju, potwierdził, że prace nad projektem nowego lotniska są w toku. Zakłada się, że obecne wizualizacje i makietki zostaną zmienione w celu dostosowania się do nowych wymogów.
Po zakończeniu pierwszej fazy rozbudowy Dubai Airports, obiekt zarządza zarówno DXB, jak i nowym lotniskiem, ma obsługiwać ponad 160 milionów pasażerów rocznie oraz 12 milionów ton ładunku. To liczby imponujące, które sprawiłyby, że Al Maktoum Internatonal byłby w stanie konkurować z najruchliwszymi portami lotniczymi na świecie, takimi jak Hartsfield-Jackson Atlanta International czy właśnie DXB.
Mimo fascynujących planów na przyszłość, pozostaje wiele niewiadomych. Nie ustalono jeszcze dokładnej daty otwarcia nowego lotniska (dyrektor generalny Dubai Airports wspomniał jedynie o latach trzydziestych XXI wieku), ani ostatecznego kosztu inwestycji. Wiadomo jednak, że będzie to projekt obejmujący kolejne dekady, z myślą o długoterminowym rozwoju. W międzyczasie planuje się wprowadzenie innowacyjnych technologii, które zwiększą przepustowość DXB do 120 milionów pasażerów.
W konkurencji z innymi lotniskami regionu, takimi jak port lotniczy Hamad w Katarze czy nowe inwestycje w Omanie, Bahrajnie, Abu Zabi czy Kuwejcie, Dubaj zmierza w kierunku stworzenia największego portu lotniczego na świecie pod względem przepustowości. Ambitny projekt pokazuje, że Zjednoczone Emiraty Arabskie mają zamiar utrzymać swoją pozycję na mapie globalnego transportu powietrznego.
Ocena:
Opublikował:
admin
Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze @lecterro |
Komentarze
Słowian dobrej woli jest więcej - Słowiański WIEC, Słowiański ZEW , Słowiańsk DUCH , Słowiańska KREW - na pohybę .......
Ojcem Mieszka był, według niego, Siemomysł, dziadem Lestek, a pradziadem Siemowit. Z pierwszą żoną, Dobrawą, miał Mieszko syna Bolesława i córkę.
Skomentuj