Naukowcy nauczyli się robić drogi z opon i wody

Kategorie: 

Źródło: Pixabay.com

Naukowcy z Królewskiego Instytutu Technologii w Melbourne w Australii opracowali nową, przyjazną dla środowiska metodę wytwarzania betonu. W tym celu używane są stare opony samochodowe.

 

Przepis jest prosty: stare opony samochodowe są mielone, rozcieńczane wodą, dodawane są kamienie, żwir i piasek. Taki beton można wykorzystać do budowy nowych dróg lub do tworzenia bloków do mieszkań i budynków.

 

Zalety tego betonu to taniość - musisz wydać mniej pieniędzy na składniki do przygotowania mieszanki, większa przyjazność dla środowiska – nowa metoda produkcji pozwoli na recykling i ponowne wykorzystanie milionów ton gumy i starych opon. Poza tym dostosowując ilość różnych składników, można zmienić właściwości betonu, czyniąc go mocniejszym lub lżejszym w zależności od potrzeb.

Inżynierowie napotkali jeden problem. Beton po wyschnięciu stał się porowaty i miał wiele nierówności. Teraz naukowcy starają się usprawnić proces przygotowania, aby beton z opon okazał się tej samej jakości, co zwykły beton. Praca naukowa na ten temat została opublikowana w czasopiśmie Science Direct.

Ocena: 

3
Średnio: 3 (2 votes)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika Q

Faktycznie trzeba było

Faktycznie trzeba było naukowców aby wpaść na tak prosty i oczywisty pomysł jak wykorzystanie zmielonej gumy jako wypełniacza do nawierzchni asfaltowej czy betonowej. W Pakistanie przerabia się zużyte opony na nowe do wózków, taczek itp. Mielą oni opony (po oddzieleniu drutów) dodają klej i za pomocą prasy hydraulicznej na gorąco wtłaczają taką papkę do stalowych form z których po ostygnięciu wyjmują gotowe opony (masywy).https://www.youtube.com/watch?v=M79QRVS74yo

Pod względem tzw. recyklingu wszelkich możliwych elementów i surowców wtórnych ten kraj można postawić za wzór. Tam praktycznie nic się nie wyrzuca. Dlaczego tak jest ? Bo bieda prowokuje do innowacyjności, pomysłowości i zaradności w przeciwieństwie do dobrobytu, w którym wyrzuca się na śmietnik nawet to co tylko trochę się zużyło - a przodują w takim marnotractwie niemcy np. niszcząc wciąż dobre samochody tylko dlatego, że są stare.

Portret użytkownika ​euklides

a przodują w takim

a przodują w takim marnotractwie niemcy np. niszcząc wciąż dobre samochody tylko dlatego, że są stare.

A w gdzie indziej co rusz jojczysz, że stare diesle kopcą. Palant.

Portret użytkownika ​euklides

Jasne, lepiej żeby ludzie

Jasne, lepiej żeby ludzie wdychali toksyny przy bieda-produkcji tych opon... Oto ideał gospodarki dzbanka. A automatyzacja produkcji i zwolnienie ludzi ze stania przy szkodliwej taśmie produkcyjnej? Nie to nie jest pomysłowe, ani innowacyjne: https://www.youtube.com/watch?v=7nsY_lyFF_Q

Każdy przeciwnik automatyzacji i robotyzacji powinien postać przy takiej pakistańskiej taśmie.... Z reguły takie tezy snują pasożyty z budżetówki, którym wszystko spada z nieba, dzięki kradzieży przez państwo owoców pracy robotników.

Portret użytkownika Hannto

Z tą przyjaznością dla

Z tą przyjaznością dla środowiska to raczej sprawa dyskusyjna bo recykling nie tyle jest przyjazny dla środowiska co zwyczajnie zmniejsza ilość wysypisk. Jednak w tym wypadku to drogi będą robiły za wysypiska gumy więc raczej średnio.

Portret użytkownika nil

Opony nie dają sie zmielić,

Opony nie dają sie zmielić, można je najwyżej pociąć ale wtedy ze skrawków gumy wystaje dużo ostrego stalowego drutu. Beton jest mieszanką kruszywa, piasku, spoiwa i wody. Zmielone opony nie mogą być spoiwem w betonie bo nie reagują z wodą. W oryginalnym artykule pewnie chodzi o dodatek zmielonej gumy do asfaltu.

Portret użytkownika kolo21

I każdego roku jest problem

I każdego roku jest problem co zrobić ze starymi oponami. Przyjąć ich nie chcą a do lasu strach bo wszędzie są foto pułapki. Wkurwiają mnie one bo poszedłem ostatnio sie odlać do lasu, wyjmuje siura leję a na przeciwko mnie zawieszona na drzewie kamerka z Wif fi. To powinno być nielegalne do chuja a nie że dziecko z auta wypuszcze na siku a jakiś pedofil będzie sobie walił konia i oglądał przez kamerkę.

kolo21

Portret użytkownika spokoluz

Asfalt jest ostatnim odpadem

Asfalt jest ostatnim odpadem rafinacji ropy naftowej , z którym nic nie można zrobić więc leje się tyn syf jako utwardzenie dróg - jak się wjeżdża do miasta latem to czuć ten syf w powietrzu  wszyscy go wdychają a "zieloni" ku..wa siędzą cicho. Teraz odpady z używanych opon  - kiedyś opona miała przebieg 80 tysi km  teraz jak ktoś zrobi 50 tysi to sukces. Obniżyli jakość opon i zamiast kauczuku naturalnego mamy syntetyczny czyli gówniany do tego różne dodatki typu ku..wa sadza , silikon, krzem i najnowszy wynalazek frimy z opuchniętym człowieczkiem dodają - TWORZYWA SZTUCZNE !!! A wszystko aby poprawić parametry przy zwiekszonych mocach silników !!!

Noż ku..wa mać - 30-40 lat wstecz ferrarka , lambo  maserati czy porszawka miały po 500 KM lub więcej i opony w starej dobrej technologii i też ku..wa wyhamowywały pojazd bardzo szybko. Jaka konkluzja chyba jasne - więcej gówna sprzedać w produkcji o połowę tańszego i zarobimy krocie - czyli tzw. maksymalizacja zysków .A gdzie przy tym jest dbałość o środowikso - hmmmm , w kieszeniach skurwieli  którzy teraz chcą zarobić na chu..wych oponach jeszcze raz i robić z nich ECOdrogi - takie eco , że takie drogi trzeba bedzie naprawiać 2 razy częściej a syf zawarty w nich jeszcze bardziej skazi środowisko.

A jak chcesz zdać stare opony to musisz im dopłacić - je..ać ich , niech lepiej nimi palą niż mają skur..ele robić chu..owe , szkodliwe dla środowiska długoterminowo , gówniane i drogie nawierzchnie drogowe.

Słowian dobrej woli jest więcej - Słowiański WIEC, Słowiański ZEW , Słowiańsk DUCH , Słowiańska KREW - na pohybę .......

Portret użytkownika Q

Dzisiaj opony zużywają się

Dzisiaj opony zużywają się szybciej nie dlatego, że sa gorszej jakości lecz z powodu gorszych nawierzchni bitumicznych (a nie asfaltowych), bo kiedyś faktycznie wylewano na drogi asfalt z piaskiem, który był gładki i dość miekki ale podczas upałów zapadał się pod kołami. Obecnie drogi pokrywa się mieszanką żwiru i piasku polepionego niewielkim dodatkiem asfaltu (jako lepiszcza) w  ilości 2..3% tylko. Dlatego takie szorstkie drogi szybko ścierają te opony dodatkowo powodując głośny szum podczas jazdy - czego nie było dawniej gdy nawierzchnie były asfaltowe. Kauczuku naturalnego od bardzo dawna się nie używa bo nie ma na świecie tylu drzew kauczukowca by zaspokoić tak wielkie potrzeby przemysłu gumowego (bo to nie tylko do opon się go używa - kondony, balony, rękawiczki itp. też są z lateksu). To te drogi są do dupy bo działają jak tarka a mają słabą przyczepność i łatwo wpaść na nich w poślizg. Poszuraj stopą do jezdni... stawia opór czy łatwo się szura ? Tego dawniej nie dało się zrobić, but się "przyklejał" do prawdziwego asfaltu nie to co dziś. Sadza to nie jest "dotatek" do gumy ale jej barwnik - bo bez niej opony byłyby białe.

Portret użytkownika Endymion

Może masz rację, ale asfalt

Może masz rację, ale asfalt to jakiś dziwny wymysł. Drogi były betonowe, nie tworzyły się dziury, czy też koleiny. Po co ma droga być bez remontu kilkanaście lat, jak można ją naprawiać, łatać co rok? To jest wielki biznes, nie opłaca budować się rzeczy trwałych, bo kto zarobi na remontach? Mam kolegę, inżyniera budowy dróg. Nad nim jest dyrektor techniczy i dyrektor finansowy, ale ten drugi jest ważniejszy od technicznego. Kolega gdy dostał harmonogram prac wraz z zapotrzebowaniem materiałowym, policzył i wyszlo, że towaru jest 2x za mało niż go uczono. Poszedł z tym do dyrektora technicznego, ten mu przyznał rację, ale sprawa wyżej została uwolona.. 

DIVI LESCHI GENUS AMO 

Strony

Skomentuj