Nasiona chia to zaskakująco zdrowy dodatek do jedzenia

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Nasiona szałwii hiszpańskiej są bogatym źródłem witamin i minerałów, podtrzymując dobre zdrowie oraz samopoczucie. Niskokaloryczny dodatek może mieć zastosowanie w wielu potrawach, zwiększając ich zawartość błonnika, przeciwutleniaczy oraz białka.

 

Nasiona chia odznaczają się wysoką zawartością błonnika, przeciwutleniaczy, białka oraz niskim poziomem węglowodanów i tłuszczów nasyconych. Oprócz tego chia zawiera także kwasy tłuszczowe omega-3, sód, potas, wapń, żelazo oraz magnez.

 

Błonnik w nasionach szałwii hiszpańskiej jest w dużej mierze rozpuszczalny, co oznacza, że stanowi świetne rozwiązanie dla osób borykających się z problemami żołądkowymi. Rozpuszczalny błonnik wiąże się z cholesterolem, skutecznie wypłukując go z organizmu. 

Wysoki poziom przeciwutleniaczy jest korzystny nie tylko dla zdrowia, ale także daje nasionom dłuższy termin przydatności, nie wymagając chłodzenia. Około dwie łyżki nasion chia dostarczają cztery gramy białka, co czyni je solidnym źródłem tak ważnego składnika odżywczego.

 

Dla osób, które nie przepadają za owocami morza lub żyją na terenie z ograniczonym do nich dostępem, nasiona chia mogą być dobrą alternatywą dla pozyskiwania z diety kwasów tłuszczowych omega-3. 

 

Spożywanie nasion chia jest wskazane dla osób, które próbują schudnąć. Zawartość białka oraz błonnika przy jednocześnie niskiej wartości kalorycznej pozwoli na zachowanie dłuższego uczucia sytości przy jednoczesnej utracie masy ciała.

Ponadto nasiona szałwii hiszpańskiej pomagają zmniejszyć stan zapalny w organizmie, regulują ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Są także zalecane dla osób cierpiących na cukrzycę, ponieważ ich profil odżywczy pomaga spowolnić przenikanie glukozy do krwiobiegu.

 

Nasiona chia można dodawać do pieczywa, koktajli, musli oraz deserów. Przyniosą one korzyści zdrowotne dla każdego człowieka, niezależnie od wieku – ze względu na ich bogate wartości odżywcze poleca się je także kobietom w ciąży.

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro



Komentarze

Portret użytkownika nel35

Iza Czajka, fizjolog żywienia

Iza Czajka, fizjolog żywienia: Mimo wszystko nie jest to produkt cudo, który odżywia, leczy wszystkie choroby i zapobiega im. Nie ma takiego na świecie. Nasiona chia nie mogą być jedzone w zbyt dużych ilościach, dlatego że mają dużą zawartość błonnika, który może upośledzać wchłanianie wielu składników odżywczych, nie powinien być również spożywany w stanach zapalnych jelit i innych chorobach przewodu pokarmowego. Opisano przypadek młodego człowieka w USA, któremu napęczniałe wodą nasiona zamknęły światło jelita i trzeba je było usunąć operacyjnie. Mają też dużą zawartość ALA (jest to olej roślinny, który utleniony, staje się agresorem i może wywoływać nowotwory). Chia należy z umiarem jeść, podobnie jak siemię lniane czy otręby. Dawka dobrze tolerowana wynosi 20 gramów (około 1,5 łyżki) nasion chia, dwa razy dziennie.

Skomentuj