Największe roboty świata z Australii

Kategorie: 

Źródło: Rio Tinto

Robotyka zmienia nasze życie powodując, że coraz więcej dziedzin życia staje się domeną automatów. Zrobotyzowane systemy są w stanie ułatwić pracę zarówno zwykłych gospodyń domowych jak i dużych firm. Chodzi zwłaszcza o autonomiczne pojazdy. Największy z nich, jeżdżący po Ziemi, jest zautomatyzowanym pociągiem.

 

Firma Rio Tinto funkcjonuje w branży wydobywczej w zachodniej Australii. Zajmuje się wydobyciem złota, miedzi, rudy żelaza i innych metali oraz minerałów. Aby zoptymalizować jej pracę postawiono na uproszczenie procesu transportu rudy do portu budując autonomiczny system kolejowy AutoHaul. 

 

Pociągi, przewożące automatycznie  rudę z jednego punktu do drugiego, nazywane są największymi robotami działającymi na Ziemi. Autonomiczna sieć kolejowa została wdrożona na terytorium słabo zaludnionego obszaru w północnej części Pilbara w Zachodniej Australii. 

 

Cały proces trwał 8 miesięcy i kosztował 1,3 mld dolarów. W maju 2018 roku międzynarodowy regulator bezpieczeństwa kolei dał jej pozwolenie na przetestowanie systemu, a w lipcu pierwsza autonomiczna lokomotywa dokonała pierwszego przewozu dostawy rudy z kopalni do portu. 

 

Do dyspozycji Rio Tinto ma 200 lokomotyw, z których każda jest zautomatyzowane i przewozi ładunek z 15 kopalń do 4 portów. Czas trwania frachtu to średnio 40 minut. Pociągi są sterowane przez centrum kontroli ruchu, które znajduje się w Perth. Operatorzy zdalnie mogą zobaczyć, co dzieje się w w każdym z pociągów dzięki kamerom pokładowym.

 

Przedstawiciele firmy Rio Tinto twierdzą, że automatyzacja transportu na takim odludziu jak Pilbara, to bardzo ważne wydarzenie dla branży górniczej. Dzięki technologii autonomicznych pociągów można znacznie przyspieszyć ten proces i zmniejszyć koszty transportu. Jednak automatyzacja transportu rudy nie podoba się australijskim związkom zawodowym, które martwią się, że z powodu robotyzacji, w przyszłości osób straci pracę. Trudno nie doceniać tak silnych bodźców do innowacji jak żądania związkowców.

 

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika ojojoj

" i zmniejszyć koszty

" i zmniejszyć koszty transportu"
Cóż: "i kosztował 1,3 mld dolarów" Czy na pewno posługujemy się prawidłowymi jednostkami?

"ma 200 lokomotyw" z drugiej strony 200 lokomotyw na 3 zmiany swoje robi.

Portret użytkownika Takitam

Człowiek powoli ale

Człowiek powoli ale nieubłaganie zaczyna stawać się niepotrzebny. Zbędnych roboli załatwi się szczepieniami i sprawną "służbą zdrowia". Z drugiej zaś strony dla kogo wtedy będzie tania produkcja jak zabraknie rynku zbytu ?.

Skomentuj