Kilka globalnych korporacji kontroluje sprzedaż niemal wszystkich produktów

Kategorie: 

Źródło: 123rf.com

Iluzja wyboru, to coś, co ma swoje zastosowanie zarówno w polityce, gdy możemy sobie wybrać przedstawicieli z tych dozwolonych przez grupę trzymającą władzę, ale ma to też zastosowanie w normalnym codziennym życiu, gdy dokonujemy setek wyborów kształtujących naszą konsumpcję. Okazuje się, że bez względu na to, co wybieramy w większości decydujemy się na produkty powstające przez sieć firm powiązanych z kilkoma korporacjami.

 

Poniższa grafika od jakiegoś już czasu krąży po sieciach społecznościowych. Pokazuje ona sieć powiązań właścicielskich prowadzącą od dołu do góry. Przeanalizowanie takich zależności dla wielu marek doprowadzi nas do kilku wielkich korporacji, które de facto kontrolują światowy rynek gospodarczy.

Wśród głównych korporacji są producenci napojów, Pepsico i Coca Cola, które posiadają wiele marek, ale również blisko współpracują z ogromną ilością firm. Do flagowych brandów należą KFC i McDonald i nie są to przypadki, że w pierwszym sprzedaje się produkty Pepsi a w drugim Coca Coli.

 

To, co jednak zwraca szczególną uwagę to wielkie oligopole takie jak P&G (Procter & Gamble), które szczyci się tym, że ich produkty kupuje 4,8 miliarda ludzi na świecie, albo Nestle, którego obroty są dwa razy większe niż P&G gdyż sięgają astronomicznej wielkości 200 mld dolarów. Korporacja Nestle jest niekwestionowanym liderem posiadając aż 8000 różnych marek. Wśród nich znajdują się takie giganty jak L’Oréal, Gerber, Diesel. Firmy powiązane z Nestle produkują niemal wszystko od kosmetyków przez żywność dla dzieci, dorosłych, zwierząt, aż po ubrania.

 

Potężne korporacje posiadają wręcz nieograniczone możliwości kreowania wizerunku poprzez zmasowane kampanie marketingowe. Poza tym stoją za nimi potężne kancelarie prawne, które są gotowe zniszczyć każdego, kto zostanie wskazany, jako wróg. Dlatego trzeba zachowywać szczególną ostrożność procesową przy jakichkolwiek informacjach na ich temat.

 

Sam fakt tak potężnej koncentracji władzy nad teoretycznymi konkurentami rynkowymi o niczym jeszcze nie świadczy, a w obliczu powszechnej przecież globalizacji nie powinno to zaskakiwać, a jednak wiele osób nie ma świadomości, że dokonując wybór produktu, który zamierza się kupić jest on właściwie ograniczony do wyboru jednej z kilku korporacji, której damy zarobić.

 

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro

loading...


Komentarze

Portret użytkownika aaa

ja dodam, że bajkotuję

ja dodam, że bajkotuję markowe rzeczy. Szczególnie NESTLE, bo prezes chce prywatyzacji WODY, uważa że GMO jest cudowne, Ekologia - zła a woda nie powinna być dobrem naturalnym dla każdego .... tacy niebezpieczni ludzie powinni być szybko likwidowani.

Portret użytkownika Zuraw

No to sie sóźniłes kolego bo

No to sie sóźniłes kolego bo woda nie jest żandym naturalnym dobrem dla każdego a najlepszym dowodem jest na to licznik, który zapewne masz w domu załozony. ew rachunek za załozenie studni i opłata gruntowa z tytułu posiadania ziemi. no i tej w butelkach w sklepie też darmo nie dają Smile

Portret użytkownika lill

Cała sztuczka polega na tym

Cała sztuczka polega na tym aby dać kazdemu "Obywatelowi Świata" kawałeczek tego świata i wmówić mu, że ten kawałeczek należy tylko do niego i jest niebotycznej wartości
i taki ktoś zanim się zbuntuje przeciwko nawet njwiększej niesprawiedliwości najpierw dokładnie przekalkuluje  ryzyko jakie jest z tym buntem związane
 
NA TYM POLEGA WSPÓŁCZESNE NIEWOLNICTWO

Strony

Skomentuj