Chiny będą przyczepiać skrzydła do pociągów, aby je przyspieszyć

Kategorie: 

Źródło: 123rf.com

Chińscy naukowcy wykazali, że pociągi ze skrzydłami mogą nie tylko zmniejszyć ogólną masę pociągu, ale też zwiększyć ich prędkość maksymalną. Badania odbyły się w ramach specjalnego projektu CR450, którego celem jest opracowanie szybkich pociągów nowej generacji.

 

Pomysł przyczepiania skrzydeł w pociągach dużych prędkości nie jest nowy. Japońscy inżynierowie już w latach 80. proponowali takie rozwiązanie, a dwie dekady później powstał prototyp pociągu ze skrzydłami. Testy potwierdziły, że skrzydła poprawiają wydajność aerodynamiczną, lecz pomysł nie sprawdził się, gdyż skrzydła były zbyt duże, aby pociąg mógł bezpiecznie poruszać się np. w tunelach.

 

Teraz koncepcja odżyła za sprawą naukowców z chińskiego Fluid Dynamics Innovation Centre w Chengdu. Z przeprowadzonych badań wynika, że przymocowanie pięciu par małych skrzydeł do każdego wagonu pociągu wygeneruje dodatkowy udźwig i zmniejszy masę pociągu o prawie jedną trzecią, zwiększając prędkość maksymalną do 450 km/h. Rozwiązanie pozwoli również zmniejszyć ogólne zużycie energii.

Chińscy naukowcy wskazują, że bardzo ważne jest prawidłowe umieszczenie skrzydeł, które nie mogą być ani zbyt wysoko, ani zbyt nisko. Sami naukowcy twierdzą, że ich pociąg ze skrzydłami działałby bardziej niczym pocisk manewrujący, niż samolot.

 

Badania odbyły się w ramach projektu CR450. Jego celem jest opracowanie nowych, szybszych pociągów nowej generacji. Współczesne chińskie pociągi dużych prędkości mogą osiągać prędkość nawet 350 km/h. Wspomniany projekt ma zapoczątkować pociągi, które będą szybsze o około 30%, dzięki czemu ​​podróż z Pekinu do Szanghaju zajęłaby zaledwie 3 godziny, a z Pekinu do Kantonu tylko 5 godzin.

 

Pierwsze pociągi powstałe w ramach projektu CR450 miałyby kursować na nowej 300-kilometrowej linii kolejowej między Chengdu i Chongqing. Budowa tej linii rozpoczęła się we wrześniu i ma się zakończyć za 5 lat.

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: John Moll
Portret użytkownika John Moll

Redaktor współpracujący z portalem zmianynaziemi.pl niemal od samego początku jego istnienia. Specjalizuje się w wiadomościach naukowych oraz w problematyce Bliskiego Wschodu


Komentarze

Portret użytkownika dziadek

SKRZYDŁA WOLNOŚCI

SKRZYDŁA WOLNOŚCI

Radość w kraju środka
Cieszą się Chińczycy
Niedługo ich spotka
Ucieczka od smyczy.

Pomysł jest jak trzeba
Pociągi skrzydlate
Pojedzie do nieba
Towarzysz, obywatel.

Wreszcie wyzwolenie
Z komuny radości
Nowe pokolenie
Ruszy ku wolności.

Oszczędź nas od fantów
Stwórco nasz i Boże
Już mamy migrantów
Choć w innym kolorze.

Portret użytkownika Quark

Jedyne co w ten sposób

Jedyne co w ten sposób osiągną to zwiększenie trwałości szyn i kół w pociągach poprzez ich odciążenie . Bo te skrzydełka nie "zredukują" masy a jedynie jej nacisk na grunt , masa pozostanie a co więcej owe skrzydła wytworzą dodatkowy opór powietrza bo przecież siła nośna nie bierze się z niczego - coś za coś - i w tym przypadku moc silników "przekierowana" zostanie z pokonywania sił tarcia trakcyjnego na aerodynamiczne , czyli nie pojedzie szybciej ani nie zużyje mniej prądu.

Jako ciekawostkę dodam , że w Japoni obowiązują ścisłe normy dotyczące regularności przyjazdów pociągów i spóźnienia nie są tam tolerowane - jak w Polsce , gdzie na pociąg to i dwie godziny czekać można po terminie. Tam opóźnienie 5 minutowe tolerowane jest wyłącznie w czasie trzęsienia ziemi o sile powyżej 6 stopni , w pozostałych przypadkach pasarzerowie spóźnionego pociągu otrzymują zwrot kosztów biletu , usprawiedliwienie z kolei dla pracodawcy z powodu spóźnienia oraz oficjalny list z przeprosinami - taki obyczaj ! 

I pomyśleć , że przed wojną to polskie koleje państwowe były wzorem punktualności (!) - mimo lokomotyw parowych i mechanicznych zegarów . Okazuje się zatem , że nie cyfryzacja lecz chęć szczera robi z człowieka bohatera.

Skomentuj