Chiński szpiegowski balon nad USA został wreszcie zestrzelony

Kategorie: 

Źródło: Kadr z Youtube

Chiny wypuściły balon szpiegowski, który niepostrzeżenie doleciał nad Stany Zjednoczone. Przez 8 godzin hegemon śledził bezrefleksyjnie chiński balon nad swoim terytorium i zastanawiał się, czy go zestrzelić. Pozycję chińskiego balonu można było śledzić na żywo w Internecie. 

 

Chiny twierdzą, że to cywilny balon meteorologiczny wleczony nad USA przez masy powietrza. „Chiny zawsze szanowały suwerenność i integralność terytorialną wszystkich krajów i nigdy celowo nie naruszały niczyjej przestrzeni powietrznej” – oświadczyło chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Jednak Stany Zjednoczone mówią otwarcie o balonie szpiegowskim. Najpierw widziano go nad stanem Montana potem Tennessee. Prezydent Joe Biden został zapytany, czy siły zbrojne wreszcie zestrzelą balon szpiegowski z Chin, który leci nad Stanami Zjednoczonymi, rzucił enigmatycznie dziennikarzom: "zajmiemy się tym". Ostatecznie wysłano za balonem samolot F22 Raptor i zestrzelono go nad Atlantykiem.

Incydent może mieć poważne reperkusje i symbolicznie kończy ocieplenie w relacjach USA - Chiny, a szef amerykańskiej dyplomacji Antony Blinken odwołał z tego powodu swoją wizytę w Pekinie.

 

Cała ta dziwaczna afera szpiegowska wydaje się absurdalna w XXI wieku. Przecież Chiny na pewno mają swoje satelity szpiegowskie, po co za tem miałyby wysyłać sprzęt szpiegowski w balonie?

Ocena: 

4
Średnio: 4 (2 votes)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika Nomen - Omen

Od 26 kwietnia 2018 roku,

Od 26 kwietnia 2018 roku, zliberalizowane zostały polskie przepisy dotyczące pilotowania statków powietrznych podkategorii UL 115

"Klasyfikacja statków powietrznych" - (Dziennik Ustaw - Dz.U.2023.25)

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
klasyfikację statków powietrznych;
2)
szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.
§  2. 
1. 
Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.
2. 
Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.
3. 
Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.
4. 
Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych i sprzętu danej kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.
5. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenie latające kategorii K4 i K6 z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia... 

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/klasyfikacja-statkow-powietrznych-21719110

===

Portret użytkownika Nomen - Omen

Art. 211 pkt 5: ustawy Prawo

Art. 211 pkt 5: ustawy Prawo Lotnicze mowi:
Kto wbrew art. 97 ustawy wykonuje lot lub inne czynności lotnicze, nie posiadając ważnej Licencji lub Świadectwa Kwalifikacji lub niezgodnie z ich treścią i warunkami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku. Takie przypadki z praktyki raczej nie są spotykane. Generalnie loty PG, PPG, PPGG z uwagi na charakter ich wykonywanie nie są kontrolowane, choć zdarzają  się i takie przypadki, że przed startem lub po lądowaniu  podejdzie policjant. Ale w najgorszym przypadku pouczy lub wypisze mandat. Najbardziej prawdopodobne jest otrzymanie kary więzienia w razie spowodowania wypadku, którym zajmie się KBWL (Komisja Badań Wypadków Lotniczych).

Portret użytkownika Nomen - Omen

Koncepcja "PowerPod" otwiera 

Koncepcja "PowerPod" otwiera  nowe horyzonty i możliwości swobodnego latania dla każdego. Wprowadza nowy poziom swobody dla każdego pilota: wybór miejsca i czasu lotu, szybkie przygotowanie się do lotu i start w nowoczesnym, lekkim, zaawansowanym technologicznie kapsule. To jest przyszłość paralotniarstwa: swoboda, prostota, komfort i wygoda. Ten rewolucyjny napęd jest idealnie zoptymalizowany do swobodnego lotu. Projekt obejmuje szeroką gamę lekkich materiałów kompozytowych, włókna węglowego i kevlaru.
Osiągnięto cel, jakim było osiągnięcie limitu wagowego 20 kg dla całej jednostki napędowej. Zapewnia ona swobodę startu i wznoszenia się w chmury z praktycznie dowolnego miejsca. Kapsuła jest elegancka, opływową i kompaktowa. W tym systemie zastosowano nowatorskie rozwiązanie – wentylator kanałowy o średnicy zaledwie 0,5 m, zamiast tradycyjnego śmigła do napędu o średnicy 1,1 – 1,3 m. Cała jednostka napędowa nie powoduje niepożądanego oporu tradycyjnej ramy i śmigła. Nie będzie przeszkadzać w locie, a osiągi skrzydła nie ulegną pogorszeniu, gdy dotrzesz do termiki i wyłączysz silnik. Dlaczego tradycyjne napędy mają śmigła 2 – 2,5 razy większe? Sprawność śmigła zależy bezpośrednio od jego wielkości. Im mniejsza średnica śmigła, tym mniejszy ciąg wytwarza, co utrudnia start i zmniejsza prędkość wznoszenia. Tak więc, jeśli po prostu zmniejszysz średnicę normalnego śmigła do 50 cm, wzbicie się w powietrze stanie się niemożliwe. Na szczęście wydajność i ciąg można znacznie zwiększyć, wprowadzając kanał i śmigło specjalnie zmodyfikowane do tego zastosowania. Spędzono dużo czasu na obliczeniach, modelowaniu, projektowaniu, eksperymentowaniu, weryfikowaniu i dostrajaniu tego śmigła. W końcu osiągnięto doskonałe wyniki. Ciąg 50 kg wystarcza do łatwego startu i pewnego wznoszenia z prędkością 1,7 – 1,8 m/s (w przypadku 82-kilogramowego pilota). Oczywiście uzyskanie takich wyników nie było łatwe. Śmigło jest wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu jest w stanie zapewnić wystarczającą wytrzymałość, aby przetrwać nadmierną siłę. Prześwit między śmigłem a kanałem wynosi zaledwie kilka milimetrów, aby zachować pożądaną wydajność śmigła. Wspornik kanału jest również wykonany z włókna węglowego, dzięki czemu jest zarówno wytrzymały, lekki, jak i zapobiegający kontaktowi śmigła z powierzchnią kanału. Naturalnie sam kanał również wykonany jest z nowoczesnego, lekkiego materiału kompozytowego. Wprowadzenie wentylatora kanałowego przyniosło również korzystny efekt uboczny – Znaczne zwiększenie bezpieczeństwa - Śmigło jest bowiem całkowicie schowane w kanale, dzięki czemu jest lepiej chronione. Kolejną innowacją wprowadzoną w tym napędzie jest możliwość wektorowania ciągu podczas startu iw locie. Podczas lotu tradycyjnym napędem silnik znajduje się bezpośrednio za plecami pilota, a pilot siedzi w uprzęży praktycznie wyprostowany. Nie jest to najwygodniejsza pozycja dla osoby latającej swobodnie i powoduje znaczny opór podczas lotu. Oś obrotu śmigła powinna być pozioma, aby wyeliminować niebezpieczeństwo skręcenia spowodowanego reakcją momentu obrotowego śmigła. Zastosowano koncepcję wektorowania ciągu, czyli innymi słowy zmiany ułożenia pleców pilota podczas startu i lotu. Podczas startu, gdy pilot biegnie z wyprostowanymi plecami, silnik jest dociskany do pleców pilota. Jednak po starcie, gdy pilot siedzi w uprzęży, silnik zmienia wektor ciągu. Oparcie uprzęży jest odchylane, aby umożliwić pilotowi lot w wygodnej pozycji półleżącej, jak w tradycyjnej kapsule. Oś obrotu śmigła pozostaje pozioma, co eliminuje ryzyko skręcenia wywołanego reakcją momentu obrotowego śmigła. Cały proces zmiany oparcia pilota i regulacji wektora ciągu odbywa się automatycznie, bez dodatkowych czynności ze strony pilota. Po prostu wsiada do uprzęży po starcie i od razu czuje się w niej komfortowo. Silnik wraz ze śmigłem ustawia się w bezpiecznej pozycji. W czasie lotu pilot czuje się komfortowo w opływowej kapsule, (odpowiedniej do długich lotów), która ma także miejsce na przyrządy  pilota oraz wbudowaną komorę na spadochron ratunkowy.

Napęd paralotniowy z wentylatorem kanałowym o średnicy zaledwie 0,5 m - (WIDEO w języku angielskim)

"PowerPod"

https://www.fulcrum-engines.com/

===

Portret użytkownika Nomen - Omen

Dacron - poliestrowy materiał

Dacron - poliestrowy materiał - Dla lotniarzy, żeglarzy i windsurferów.
Bardzo wysoka odporność na rozdarcia i ścieranie Bardzo dobra stabilność odkształceń Wyjątkowa trwałość Długi okres użytkowania Bardzo dobra Stabilność UV Brak absorpcji wody Mała rozciągliwość, nawet gdy jest mokra Szybkoschnący Sztywny w dotyku.

"Dacron, woven polyester sailcloth 170 MT, 170g/sqm"

22.90EUR/Meter
Weight (g/qm): 170g/qm
Material: Polyester (PES), 100% polyester
Roll Width (mm): 1440mm

https://www.extremtextil.de/en/dacron-woven-polyester-sailcloth-170-mt-170g-sqm.html

===

Dakron - Super-Wytrzymaly materiał syntetyczny, używana do tworzenia żagli i lin. Co ciekawe, dakron nadaje się również do wykonania cięciwy, która będzie w stanie wytrzymać każdy rodzaj naciągu i wykazywać dobre właściwości sprężyste podczas pracy.

"Cechy dakronu i zastosowanie tkaniny" - (Artykuł)

https://fashion-pl.decorexpro.com/tkani/vidy/dakron/

===

Portret użytkownika Nomen - Omen

Całkowita masa motolotni,

Całkowita masa motolotni, pasażerów, paliwa lub akumulatorów (zależnie od rodzaju napędu) nie może przekroczyć 450kg.

Tak niewielką masę uzyskuje się przez specjalną konstrukcję oraz wykorzystanie nowoczesnych - bardzo lekkich materiałów. Skrzydło zbudowane jest z lekkich i bardzo wytrzymałych profili duraluminiowych oraz bardzo trwałego dakronu. Konstrukcja wózka oparta jest na wytrzymałej stali i ultralekkich kompozytach. Taki mariaż nowoczesnych technologii sprawia, że motolotnie są niezwykle lekkie, a jednocześnie bardzo wytrzymałe. Czy wiecie, że współczesne motolotnie są projektowane do lotów z przeciążeniem nawet +6G? Przy takim przeciążeniu osoba ważąca 75kg odczuwałaby swój ciężąr jako 450kg.

Typowa motolotnia przy starcie wznosi się z prędkością pionową 3-5m/s, co pozwala na osiągnięcie wysokości 100 metrów w zaledwie 20-25 sekund od startu! Loty turystyczne odbywają się najczęściej na wysokości 350-500 metrów. Maksymalny pułap motolotni to najczęściej 4000 metrów ale nie wynika to ograniczeń sprzętu ale ograniczeń ludzkich. Po prostu od 4000 metrów rozpoczyna się choroba wysokościowa i przebywanie na takiej wysokości wymaga dodatkowego tlenu do oddychania.

Parametry motolotni - podobnie jak w przypadku samochodów - mogą się znacznie różnić w zależności od typu. Motolotnie są wyposażane w różne skrzydła, różne silniki, smigła o odmiennych parametrach itd. Typowa motolotnia lata z prędkością przelotową w okolicach 80-90km/h. Prędkość maksymalna z reguły wynosi 130-150km/h chociaż są konstrukcje, które latają ponad 200km/h. Motolotnia w zależności od silnika, prędkości czy typu skrzydła może latać na jednym zbiorniku od 3 do 5 godzin. Daje to średni zasięg w granicach 350-400km. Bez większego problemu motolotnie z większymi zbiornikami paliwa i ekonomicznymi silnikami osiągają 600-700km zasięgu.

"Motolotnia" - (Artykuł)

Dowiedz się co to takiego!
Motolotnia - ultralekki statek powietrzny.

http://lotynamotolotni.pl/motolotnia.php

Portret użytkownika Nomen - Omen

"Ile kosztuje sprzęt

"Ile kosztuje sprzęt paralotniarski" - (Artykuł)

Zawsze jak pojawiam się na górcę i chcę lecieć przychodzą turyści i zazwyczaj zadają trzy pytania:
-panie czy to bezpieczne
-jak zacząć latać
-ile sprzęt kosztuje
Zajmijmy się trzecim pytaniem ile kosztuje sprzęt. Jest to jedno z ciężkich pytań w stylu ile kosztuje samochód? Może kosztować 300zł a może kosztować ponad milion złotych. Ale spróbujmy odpowiedzieć na głupie pytanie mądrymi słowami.
Żeby rozpocząć latanie potrzebujesz minimum:
-paralotni (glajtem lub skrzydłem, bardziej wyluzowani nazywają to "szmatą")
-uprzęży
-spadochronu zapasowego (jeżeli wykonujesz niskie loty, zloty np. z małych górek to spadochron nie do końca ci się przyda)
-kask
Szukając na aukcjach bądź na forach możesz znaleźć sporo ciekawych ofert. Najtańszą paralotnie w miarę zdolną do lotów i z przeglądem (paralotnie jak samochód muszą mieć aktualny przegląd zazwyczaj co 2 lata im starsza tym częściej wszystko zależy od producenta) można kupić już za 1500zł . Nie kupuj paralotni bez papierów, starej np. 20 letniej i pamiętaj, żeby dopasować rodzaj paralotni do swoich umiejętności.
Uprząż tu nie ma przeglądów, jak kupisz starą i zniszczoną to może ci się przedrzeć i w najgorszym razie oderwać od paralotni a to może się źle skończyć. Uprząż w przyzwoitym stanie możesz kupić od 500-900zł.
Spadochron zapasowy musi być składany przez osoby mające do tego uprawnienia ponieważ w razie czego jest to Twoja ostatnia deska ratunku. Kiedyś przyzwoity zapas kupiłem za 400zł.
Kask używany to koszt ok 100zł. Stąd widać, że chcąc kupić używany sprzęt w miarę bezpieczny to trzeba wydać między 2500-3500zł.

http://www.sportoryko.pl/artykuly/173/ile-kosztuje-sprzet-paralotniarski/

===

Ile kosztuje lot paralotnią w "Tandemie"?
Lot tandemowy (zapoznawczy) – 300 zł lot tandemowy (zapoznawczy) z elemenatmi akrobacji – 350 zł lot pasażerski (zapoznawczy - "Cross Count")

===

Portret użytkownika Nomen - Omen

"Paralotnia vs Lotnia - Którą

"Paralotnia vs Lotnia - Którą wybrać? Różnice i Podobieństwa" - (Artykuł)

Zarówno paralotnia jak i lotnia mogą być wspomagane napędem silnikowym.
Czym się różni lotnia od paralotni? Którą z nich wybrać na swój pierwszy lot?
Pierwszą, najbardziej dostrzegalną różnicą między lotnią a paralotnią jest kształt i rozmiar skrzydła. Płat nośny lotni ma charakterystyczny, trójkątny kształt. Sztywna aluminiowa rama  pokryta jest grubym i wytrzymałym materiałem z płótna żaglowego. Do szkieletu skrzydła przymocowany jest trójkąt sterowy. Dodatkowym wyposażeniem lotni może być podwozie z kółkami lub w formie wózka. Paralotnia zaś nie posiada sztywnych i metalowych ram. Struktura skrzydła jest miękka i składają się na nią dwie warstwy tkaniny tworzące eliptyczny, owalny kształt.  Odchodzą od niego linki, taśmy nośne oraz sterówki.

https://prezentokracja.pl/blog/roznice-paralotnia-vs-lotnia-ktora-lepsza

===

Portret użytkownika Nomen - Omen

Czy paralotniowy lot dla

Czy paralotniowy lot dla "laika" jest możliwy? 
Tak, z pilotem instruktorem w tak zwanym "Tandemie". Taki lot pozwala na delektowanie się widokami, a całą resztą zajmuje się pilot.

Jak szybko lata Paralotnia z silnikiem?
Typowa motolotnia lata z prędkością przelotową w okolicach 80-90km/h. Prędkość maksymalna z reguły wynosi 130-150km/h chociaż są konstrukcje, które latają ponad 200km/h. Motolotnia w zależności od silnika, (spalinowy lub elektryczny) prędkości czy typu skrzydła może latać na jednym zbiorniku od 3 do 5 godzin.

Czy latanie na paralotni jest trudne?
Latanie nie jest trudne – wiedza oraz umiejętności zdobyte na kursie wystarczą, by móc latać samodzielnie. Pełny cykl szkolenia składa się z dwóch etapów, które można (ale nie trzeba) zakończyć egzaminem państwowym na tzw. Świadectwo Kwalifikacji Pilota Paralotni (w skrócie ŚK).

Do czego uprawnia Posiadanie polskiego Świadectwa kwalifikacji pilota paralotni? 
Posiadanie polskiego Świadectwa kwalifikacji pilota paralotni uprawnia do wystąpienia o przyznanie licencji IPPI poziomu 3. Jest to poziom wystarczający do samodzielnego latania w wielu krajach, choć np. w Szwajcarii i Austrii wymagane minimum to IPPI 4

"PARALOTNIE.RZEPIN" - (Artykuł)

https://paralotnierzepin.pl.tl/BUDOWA-PARALOTNI.htm

===

​​​​​

Portret użytkownika Nomen - Omen

Administracja Bidena spotkała

Administracja Bidena spotkała się z ostrą krytyką w związku z decyzją o zezwoleniu na przelot chińskiego balonu "obserwacyjnego" nad Stanami Zjednoczonymi przez prawie tydzień, zanim został zestrzelony na Oceanie Atlantyckim, w pobliżu wybrzeża Karoliny Południowej. Urzędnicy administracji powiedzieli, że decyzja została podjęta ze względu na zagrożenie dla ludności cywilnej na ziemi. Ale ustawodawcy, którzy byli coraz bardziej sfrustrowani tą decyzją, kwestionowali, dlaczego nie mogła zostać podjęta, gdy balon był nad wodami Alaski. - (Fragment rtykułu w języku angielskim z dnia 10-02-2023)

"Military commander tells senators on spy balloon: We think before we shoot" - (Text + VIDEO 10-02-2023)

https://www.cbsnews.com/news/chinese-spy-balloon-alaska-senate-appropriations-committee-hearing/?ftag=YHF4eb9d17

===

Strony

Skomentuj