Do 2030 roku ozon może zmniejszyć wielkość plonów rolnictwa o 20%

źródło: dreamstime.com

Wciąż słyszymy jak bardzo niebezpieczna jest dziura ozonowa, jaka cyklicznie tworzy się nad biegunami naszej planety. Wszyscy wiemy jak tragiczne mogą być konsekwencje ekspozycji na promieniowania UV pochodzące ze Słońca. Okazuje się, że ozon może tez powstawać przy powierzchni ziemi i wtedy wywiera bardzo negatywny wpływ na uprawy.

Zespół naukowców z University of Illinois od dwóch lat prowadził badania terenowe nad wpływem ozonu na wielkość plonów. Wyniki badań potwierdzają wcześniejsze przypuszczenia. Ozon może znacznie zmniejszyć plony. Badania przeprowadzono na soi, ale być może rezultaty dotyczą również innych ważnych roślin używanych w przemyśle spożywczych.

Ludzie na ogół uważają, że ozon jest wysoko, w górnych warstwach atmosfery i chroni Ziemię przed promieniowaniem ultrafioletowym.  Jednak poniżej powierzchni Ziemi, ozon jest zanieczyszczeniem, które jak się wydaje, może spowodować poważne szkody w uprawach.

Ozon to aktywna chemicznie substancja, która łatwo reaguje z błonami komórkowymi i rozmaitymi białkami., W skrajnych przypadkach ludzie mogą uszkodzić nawet układ oddechowy. Ozon niszczy też rośliny, zaburza fotosyntezę i wzmaga starzenia się roślin.  W rezultacie absorbują one mniej węgla, co zmniejsza ich wydajność.  Amerykańscy naukowcy udowodnili, po raz pierwszy, że obecne poziomy zanieczyszczenia ozonem są już na tyle wysokie, aby spowodować zauważalne szkody w rolnictwie.

Naukowcy badali reakcję 7 różnych genotypów soi na osiem poziomów ozonu (od 38 ppb do 200 ppb).  Ostatni poziom jest bardzo wysoki, ale często osiągany w bardzo zanieczyszczonych obszarach Chin i Indii. Uczeni odkryli, że każdy wzrost stężenia ozonu powoduje niekorzystne skutki i spowodował zmniejszenie plonów soi dla każdej dodatkowej części na miliard. Naukowcy szacują, że dalszy wzrost stężenia ozonu spowoduje utratę plonów o 20 procent do 2030 roku.

Warto zaznaczyć w tym miejscu, że zanieczyszczenie ozonem, może być tez pochodzenia naturalnego. Ozon towarzyszy wyładowaniom atmosferycznym. Ostatnio pod tym względem jest szczególnie intensywnie. Kilka dni temu pojawiły się informacje, ze w Australii podczas jednej z burz uderzyło aż 170 000 piorunów. Gdyby taka burza zdarzyła się gdzieś nad polami uprawnymi stężenie ozonu rośnie dramatycznie i wyrządza to nieodwracalne szkody.

Źródło: http://rnd.cnews.ru/natur_science/news/line/index_science.shtml?2012/11/09/509215