Prototyp odrzutowca Boom Supersonic zbliża się do komercyjnego lotu naddźwiękowego
Image
Po niemal dwudziestu latach przerwy, komercyjne loty naddźwiękowe stoją u progu powrotu. Firma Boom Supersonic, będąca czołowym graczem w tej dziedzinie, niedawno poinformowała o pomyślnym przejściu testów naziemnych przez jej prototyp samolotu oraz uzyskaniu eksperymentalnego certyfikatu zdatności do lotu od Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Ten znaczący krok napotyka jednak pewne wyzwania techniczne i środowiskowe.
Przekroczenie bariery dźwięku bywało tradycyjnie obarczone problemem hałasu wynikającego z wybuchu dźwiękowego. Od czasu przejścia legendarnego Concorde'a na emeryturę w 2003 roku, wiele inicjatyw miało na celu wskrzeszenie komercyjnych lotów naddźwiękowych. Kluczowe wyzwanie stanowiło jednak znalezienie rozwiązania dla zredukowania tego hałasu. Obecne badania koncentrują się na technologiach zmniejszających uderzenie fali dźwiękowej, tak by hałas przypominał bardziej zatrzaskujące się drzwi niż potężny wybuch.
W Mojave Air and Space Port w Kalifornii, Boom Supersonic przeprowadza testy naziemne swojego skomprimowanego prototypu naddźwiękowego XB-1. Stanowi on prekursora docelowego modelu Overture, który ma reprezentować nową generację samolotów pasażerskich przekraczających prędkość dźwięku. Ostatnią fazą testów było kołowanie, bezpośrednio poprzedzające pierwszy lot maszyny.
Poza badaniami naziemnymi, Boom Supersonic zyskał prestiżowy eksperymentalny certyfikat zdatności do lotu od FAA dla XB-1. Umożliwia on przeprowadzenie pierwszego lotu pod kierownictwem doświadczonych pilotów: Billa „Doca” Shoemakera i Tristana „Gepetto” Brandenburga, którzy wcześniej przygotowywali się na samolocie szkolno-treningowym T-38. Ten samolot będzie pełnił funkcję eskorty podczas lotów testowych.
XB-1 zaimponował swoją konstrukcją i osiągami. Jego kadłub wykonano z kompozytu węglowego i tytanu, a skrzydło typu delta ma rozpiętość 17 stóp (5,2 m). Zastosowanie trzech silników General Electric J85 zasilanych zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) pozwala samolotowi osiągnąć prędkość 1,7 Macha.
Entuzjazm budzony przez Boom Supersonic w środowisku lotniczym jest zaraźliwy. Kamienie milowe osiągnięte przez firmę przyspieszają dążenia do komercyjnych lotów naddźwiękowych. Bill „Doc” Shoemaker, główny pilot testowy, wyraża się o tych postępach z pasją, widząc w nich kumulację działań innych inżynierów i pilotów.
Od naukowego punktu widzenia, lotnictwo naddźwiękowe od dawna fascynuje badaczy. Dr Richard Smith, profesor inżynierii lotniczej, podkreśla jego potencjał do transformacji branży. Historia lotnictwa również odnotowała fenomen Concorde'a, który stał się ikoną naddźwiękowego przelotu.
Jednak przyszłość lotów naddźwiękowych jest wielowątkowa. Chociaż technologia rozwija się, obawy dotyczące wpływu na środowisko oraz wyzwań regulacyjnych pozostają. Dr Emily Thompson, analityk lotnictwa, uważa, że postępy firm takich jak Boom Supersonic są obiecujące, sugerując, że loty naddźwiękowe mogą być w zasięgu ręki.
- Dodaj komentarz
- 1492 odsłon
Nie żaden hałas był przyczyną
Nie żaden hałas był przyczyną rezygnacji z Concorda ale straszliwa wręcz paliwożerność i w rezultacie nieopłacalność utrzymywania floty. Ale ponoć z roku na rok przybywa multimilionerów i miliarderów, więc może okazać się opłacalny ten biznes jak 1 bilet będzie kosztował kilkaset tysięcy zieleńców, a i chętnych znajdzie się dużo...
odwrotnie, byl ekonomiczny i
Dodane przez Lucek Wąchozlewski w odpowiedzi na Nie żaden hałas był przyczyną
odwrotnie, byl ekonomiczny i stanowil konkurencje dla bojinga i ejrbasa, dluzszy lot loty wiecej pieniedzy lecz nie jednorazowo jak konkord,
Im szybciej chcesz lecieć tym
Dodane przez dominikq w odpowiedzi na odwrotnie, byl ekonomiczny i
Im szybciej chcesz lecieć tym więcej musisz włożyć w to energii. Samoloty też muszą pokonywać opór powietrza. Nikt by nie zrezygnował z tańszego napędu mogąc więcej zarobić.
samolot spala paliwo przy
Dodane przez wiktor wektor (niezweryfikowany) w odpowiedzi na Im szybciej chcesz lecieć tym
samolot spala paliwo przy starcie i ladowaniu tylko oraz na agregaty pod napiecie wewnetrzne,
Taa oczywiście a całą trasę
Dodane przez dominikq w odpowiedzi na samolot spala paliwo przy
Taa oczywiście a całą trasę pokonuje rozpędem pewnie.. Samolot to nie szybowiec wykorzystujący prądy powietrzne by unieść jedną osobę.
samolot spala paliwo przy
Dodane przez wiktor wektor (niezweryfikowany) w odpowiedzi na Taa oczywiście a całą trasę
samolot spala paliwo przy starcie i ladowaniu tylko oraz na agregaty pod napiecie wewnetrzne,
samolot spala paliwo przy starcie i ladowaniu tylko oraz na agregaty pod napiecie wewnetrzne,
nalezy taki posiadac - duzy bojing lub erbas duzy zbiornik paliwa - prywatnie wtedy bedzie pewnosc czy ziemia jest plaska okragla wklesla wypukla lub wieksza,
W wyniku pracy silników
Dodane przez dominikq w odpowiedzi na odwrotnie, byl ekonomiczny i
W wyniku pracy silników Concorda do atmosery przedostawał się chlor, czy inny mocno szkodliwy pierwiastek.
To też było jedną z przyczyn wycoania tych maszyn, nie tylko ekonomia
przyczyną rezygnacji z
Dodane przez Lucek Wąchozlewski w odpowiedzi na Nie żaden hałas był przyczyną
Identyczna z amerykańskimi samochodami. Ocenę ekonomiczności projektu Amerykanie oceniają z punktu własnych zysków, a Concorde był francuski, w tym problem.
dlaetgo specjalnie zamknięto
dlaetgo specjalnie zamknięto Concorda i zaprzestano produkcji.
po kilku latach otworzymy na nowo robiąc Świetny interes....
Fantastyczna strategia długoterminowa wybitnej firmy
Tja zbliża się chyba za parę
Tja zbliża się chyba za parę lat
Kiedy premiera w kinach ,
Kiedy premiera w kinach , bo jak wszyscy wiemy potęga stanów zjebanej ameryki istnieje wyłącznie na Ekranach kin
Pamiętamy że niedawne próby armii usraelskiej z pociskami hypersonicznymi nie powiodły się , więc concord który juz był ale go wycofano wyścignął ich technologię o całe dekady i jest nie do przebicia .... admin co ty tu debilom donosisz ??
Chyba nie wiesz o czym
Dodane przez axell69 w odpowiedzi na Kiedy premiera w kinach ,
Chyba nie wiesz o czym piszesz bałwanie.
Taaak zbliża się i zaraz
Taaak zbliża się i zaraz udeży nas w nos ;D lepiej się nie rozpędzać
Trudno o komentarz na temat
Trudno o komentarz na temat odgrzewanego kotletu. To juz bylo panowie i panie.Po to zniszczyli concorda by boeing byl monopolistą i tak sie stało.