Meandry propagandy

Kategorie: 

Źródło: dreamstime.com

Nie ma dziś osoby, która nie oglądałaby reklamy telewizyjnej, radiowej, albo internetowej. Propaganda jak reklama wykorzystuje zestaw określonych technik wizualnych i dźwiękowych wpływających na odbiorcę tak, by dokonał zakupu produktu, albo stał się wyznawcą partyjnej idei.

 

TECHNIKI I CEL

Celem propagandy jest przekonać odbiorcę treści i zyskać zwolennika. Skutecznym narzędziem jest wyolbrzymienie częściowej prawdy, aby wpłynąć na decyzje adresatów przekazu. Propaganda często ukrywa niewygodne wątki. Autorzy dbają zawsze o ładunek emocjonalny przekazywanych treści, co równoznaczne jest z oddziaływaniem na szybkie instynktowne reakcje zamiast podjęcie decyzji przemyślanych.

Siedem zasadniczych technik w służbie skutecznej propagandy obejmuje istotne wątki jak:

1. Dominująca większość (inni już to zrobili, kolej na ciebie).

2. Wykorzystanie znanej postaci, dyskredytacja konkurencji.

3. Doświadczenie (sam go stosuję i czuję się świetnie).

4. Czcze uogólnienia (naprawdę chroni, odżywia, gwarantuje zmianę).

5. Odwołanie do ogółu (każdy powinien to zrobić).

6. Triada pozytywna (czyści, regeneruje, zapewnia długotrwały efekt).

7. Porównanie (wybierając X – wybierasz ideał).

PRZYKŁADOWE TREŚCI

Ad 1. Niezależnie od tematyki, czy problem dotyczy kampanii reklamowej, czy politycznej, profilaktycznych szczepień, czy przynależności do UE, powtarzane slogany nakłaniają by dołączyć do „wszystkich świadomych i odpowiedzialnych”, bo alternatywą jest zostanie maruderem, odszczepieńcem, nieświadomym dobrodziejstw.

Ad.2. „Każdy mądry i roztropny popierałby naukę jak my! Dołącz do nas a przekonasz się”. Zostajesz durniem nie korzystając z zachęty. „X jest kłamcą i naciągaczem. Czy chcesz poprzeć niekompetentną konkurencję? Nasi adwersarze to leniwe obiboki, nieskuteczni symulanci”.

Ad.3. Na potwierdzenie doświadczenia i swoich racji znany celebryta i przekonująca postać w białym kitlu, ze stetoskopem wiszącym na szyi nakłaniają do swojej oferty np.: „Nazywam się, Adaś Mysz i wiem, że lekarzowi zawsze można ufać. 75% pacjentów skorzystało z powszechnej profilaktyki, nie zwlekaj i ty”. Czy też: „Jako muzyk, proszę pomóżcie innym zachować zdrowie poddając się testom, ja mam to już za sobą”.

Ad. 4. Ogólniki i pustosłowie, choć ładnie brzmiące wzmacniają perswazję dokonania tego na czym zależy reklamodawcy, bądź propagandyście: „Sam przekonaj się jak wielka zmiana i spełnienie marzeń kryją się za naszą propozycją”, „Popierając wiatraki stajesz się orędownikiem postępu”, „Kampania na rzecz niedźwiedzi polarnych niesie radość i pokój całemu światu”.

Ad. 5. Przeciętny adresat do jakiego skierowana jest treść ma nabrać przekonania o troskliwości autorów o jego dobro, czy interes. W politycznej propagandzie polityk to na ogół przeciętny ojciec rodziny, wzorowy mąż i przyjaciel, więc pokazany jest jako żyjący i jedzący przeciętne dania w popularnych restauracjach, albo domator. W reklamie komercyjnej luksusowy samochód pokazany na tle przeciętnego domu będzie skomentowany „Ciebie też na to stać, tylko weź kredyt na dogodnych warunkach. Dbamy o ciebie”.

Ad 6. Wyliczanka niezmiennie dobrych cech gwarantuje, że posłuszne skorzystanie z propagandowej podpowiedzi oznaczać może tylko sukces, a przynajmniej drogę do jego uzyskania: „Dzięki naszej kampanii/zbiórce środków zmniejszamy zanieczyszczenie powietrza, przedłużając średnią długość życia chronionego orła bielika i dobrostan naszych seniorów.”

Ad. 7. „Nasz kandydat obniży podatki, zmniejszy marnotrawstwo środków publicznych i zredukuje przestępczość, bo proponujemy rozwiązania sprawdzone i znane od dekad”. Przeniesienie cech na kandydata (patriotę) przez odwołanie się do znanego wzorca pozytywnego uzyskane jest dzięki ustawieniu go na tle flagi państwowej.

WNIOSKI

Kiedy oglądamy reklamę, albo czyjąś wypowiedź, zadajmy sobie pytania: „Do jakich emocji jest skierowana – strach, zazdrość, odwaga czy litość? Jak jej autorzy starają się pokierować, by wpłynąć na moją decyzję?”.

W każdym przykładzie występuje mechanizm przypominający łaskotanie podniebienia, ambicji, marzenia, które przyjemnie rozchodzi się po organizmie, jak napój dla spragnionego. Jednak to tylko pułapka podobna do fragmentarycznie i pośpiesznie odczytanej ulotki reklamowej, którą i tak asekuracyjnie trzeba skonsultować z lekarzem nim damy się oszukać.

Innym konkretem oszustwa opartego na wielokrotnie powtarzanym sloganie „Codziennie niskie ceny” jest obserwacja przy kasach, gdzie tylko nieliczni sprawdzają wszystko, co zawiera paragon. Dopiero po zapłaceniu okazuje się jak bardzo rzekoma obniżka ceny jest fikcyjna, a nieszczęsna kasjerka tłumaczy, że ktoś przełożył towar, albo miejsce ceny.

Blaga przysłania premedytację stosowaną wobec tych, którym szkoda czasu, by sprawdzić na ile został oszukany w markecie, czy brukselskich składkach. Istny poker z kamienną twarzą.

Opracowanie: Jola
Na podstawie: YouTube.com
Źródło: WolneMedia.net

Ocena: 

5
Średnio: 5 (3 votes)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika endriu gołota

Bardzo dobry artykuł Na

Bardzo dobry artykuł Na szczęście znam te zasady i żadko daje się na nie nabierać Taka socjotechnika w erze masowego przekazu jest wszechobecna w każdej dziedzinie naszego życia To ona kształtuje nasze myśli i zachowania

Jeszcze parę sposobów manipulacji godnych przypomnienia, dla lepszego zrozumienia otaczającego nas świata

1. Rozpraszanie uwagi: Kluczowym elementem kontroli społecznej jest odwrócenie uwagi od istotnych spraw i zmian dokonywanych przez polityczne i ekonomiczne elity, poprzez ciągłe rozpraszanie uwagi i zalew opinii publicznej nieistotnymi informacjami. Strategia odwrócenia uwagi jest kluczowa, aby zapobiegać zainteresowaniu społeczeństwa podstawową wiedzą z zakresu nauki, ekonomii, psychologii, neurobiologii i cybernetyki. „Utrzymuj opinię publiczną odwróconą od realnych problemów społecznych, poprzez zniewolenie nieważnymi sprawami. Społeczeństwo musi być cały czas bardzo zajęte, bez czasu na myślenie”. 2. Wygeneruj problem i zaproponuj rozwiązanie: Ta metoda jest również określana jako „problem – reakcja – rozwiązanie”. Stwórz taką sytuację (problem), która wywoła u odbiorców żądanie podjęcia natychmiastowych kroków, mających na celu rozwiązanie problemu lub zapobieganie mu w przyszłości. Na przykład: pozwól, by rozprzestrzeniła się przemoc, aby społeczeństwo zgodziło się na zaostrzenie norm prawnych w ochronie własnego bezpieczeństwa, za cenę swojej wolności. Wykreuj kryzys ekonomiczny, aby usprawiedliwić radykalne cięcia świadczeń socjalnych. 3. Zmiany wprowadzaj stopniowo: Nie wprowadzaj radykalnych zmian drastycznie lecz stopniowo, przesuwaj granicę wytrzymałości i akceptacji krok po kroku, aż do granic wytrzymałości, rozbijając zmiany na kolejne lata. W ten sposób przeforsowano radykalne zmiany społeczno-ekonomiczne latach 80. i 90., które doprowadziły do ukształtowania się ekonomii neoliberalnej: minimum świadczeń, prywatyzacja, niepewność jutra, elastyczność zatrudnienia, masowe bezrobocie, wypłaty na niskim poziomie, brak gwarancji godnego zarobku – wprowadzenie takich zmian jednocześnie wywołałoby rewolucję. 4. Strategia odroczenia: Kolejny sposób na wprowadzenie niemile widzianej zmiany to przedstawienie jej jako „bolesnej konieczności”, którą koniecznie będziemy musieli wprowadzić w przyszłości. Ludziom łatwiej jest zaakceptować widmo przyszłego poświęcenie, niż wprowadzić zmianę od razu. Ponadto społeczeństwa mają tendencję do naiwnej wiary, że „wszystko będzie dobrze” i że być może uda się uniknąć poświęcenia. Taka strategia daje więcej czasu na oswojenie się ze świadomością zmiany, a także przyjęcie jej w atmosferze rezygnacji, kiedy przyjdzie czas by wcielić ją w życie. 5. Mów do społeczeństwa jak do dziecka: Większość reklam i komunikatów kierowanych do opinii publicznej wykorzystuje język oraz sposób argumentowania, jakiego używa się, przemawiając do dzieci lub osób umysłowo chorych, a więc uproszczony i wręcz infantylny. Im bardziej chcesz zamglić obraz rzeczywistości swojemu rozmówcy, tym bardziej staraj się infantylizować komunikat. Dlaczego? „Jeśli będziesz mówić do osoby, jakby miała ona 12 lat, to po wpływem sugestii prawdopodobnie odpowie lub zareaguje bezkrytycznie, tak jakby rzeczywiście miała 12 lub mniej lat”. 6. Skup się na emocjach, a nie na racjonalności: Wykorzystywanie emocji to klasyczna technika mająca na celu odstawienie racjonalnej analizy i zdrowego rozsądku jednostki na bok. Co więcej, użycie języka odpowiednio nacechowanego emocjonalnie daje możliwość podświadomego zaszczepienia idei, pragnień, lęków, niepokojów, impulsów, a przez to wywołanie określonych zachowań. 7. Utrzymuj ludzi w ignorancji: Uczyń społeczeństwo niezdolnym do zrozumienia metod sprawowania kontroli. „Edukacja oferowana niższym klasom musi być na tyle uboga i na przeciętnym poziomie, aby przepaść ignorancji pomiędzy niższymi a wyższymi klasami utrzymywała się, a techniki kontroli pozostawały niezrozumiałe dla niższych klas”. 8. Promuj przeciętność: Spraw, aby społeczeństwo uwierzyło, że bycie głupim, wulgarnym i niewykształconym jest w porządku. 9. Wzmacniaj w ludziach poczucie winy: Pozwól, aby jednostki uwierzyły, że są jedyną osobą winną swoich niepowodzeń przez niedostatek inteligencji, zdolności lub własnych starań. Dzięki temu, zamiast buntować się przeciwko systemowi ekonomicznemu, który stawia jednostkę w niekorzystnej sytuacji, będzie ona żyła w poczuciu winy i dewaluacji własnej wartości, prowadząc do depresji. W takim stanie osoba stanie się bierna i niezdolna do podejmowania działań mających na celu zmianę systemu. Bierność oznacza brak rewolucji. 10. Poznaj ludzi lepiej niż oni są w stanie poznać siebie: Przez ostatnich 50 lat szybki postęp w nauce spowodował rosnącą przepaść pomiędzy zasobami wygenerowanej wiedzy a tym, co jest dostępne (i tłumaczone) dla szerokich mas. Dzięki biologii, neurobiologii i psychologii elity władzy są w stanie posiąść zaawansowaną wiedzę na temat jednostek, jak i społeczeństwa, co pozwala im poznać człowieka lepiej, niż on sam może znać siebie. Oznacza to, że będąc w posiadaniu tej wiedzy można mieć większą kontrolę nad jednostkami, niż one same nad sobą.

Portret użytkownika Kwazar

Oto namacalne meandry

Oto namacalne meandry współczesnej propagandy ! Żeby dzisiejszy DEBIL potarafił uruchmić silnik do auta sprze ponad 100 lat to ten DEBIL musi mieć tonę elektroniki ! Czy to nie jest głupie ? 

Portret użytkownika Ulvhedin

Dlatego zdrowy rozsądek na

Dlatego zdrowy rozsądek na każdym kroku jest zalecany.

W tym filmiku kolejna manipulacja i to na samym początku:  dlaczego tylko sowiecką propagandę? Należy przytoczyć propagandę niemiecką (nazistowską), anglosaska propaganda na naszych terenach również ma się wyśmienicie...

 

Życie bezmyślne nie jest warte życia.

To jest strach, twój wróg, kiedyś najlepszy przyjaciel. Pokochaj go jak brata będzie Ci towarzyszył przez całe życie.

 

Portret użytkownika inzynier magister

od wielu lat nie oglądam

od wielu lat nie oglądam reklam bo nie dość że to debilne jakieś są filmiki to jeszcze piorą mózgi ! ci co tworzą reklamy muszą byc jakimiś kretynami bo tak prostackich filmików reklamowych nie robiono nawet w roku 1991, zaraz po komunie !

Ojcem Mieszka był, według niego, Siemomysł, dziadem Lestek, a pradziadem Siemowit. Z pierwszą żoną, Dobrawą, miał Mieszko syna Bolesława i córkę.

Portret użytkownika baca

oho, Jola z wolnych mediów

oho, Jola z wolnych mediów znowu ma okres... pisania i objaśniania facetom tego trudnego świata... prawdziwa Jola dobra rada...

Jola porobi nam wykłady o tym jak reklamy kłamią a potem jak przestanie krwawić jakiś koleś zrobi ją na wnuczka i cała mądrość Joli czyli "kobieca logika" powróci na swoje miejsce przy zlewie w kuchni...

 

Skomentuj