Kategorie:
Norweskie władze zakazały sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w kraju od 2025 roku, ale ludność, jak pokazują statystyki sprzedaży, porzuci „brudne” samochody znacznie wcześniej, tj. w ciągu najbliższych 7-8 miesięcy. Popyt na samochody benzynowe w Norwegii spada od czterech lat. Obecnie 14 z 15 najpopularniejszych aut sprzedaje się z silnikami elektrycznymi. Jeśli trend się nie zmieni, ostatni samochód benzynowy zostanie sprzedany w Norwegii w kwietniu 2022 roku.
Na podstawie miesięcznych danych Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) od 2017 r. do września 2021 r. analitycy z Norweskiej Federacji Samochodowej (NAF) doszli do wniosku, że oczekiwania władz nie pokrywały się z rzeczywistą sprzedażą. Populacja przestawia się na pojazdy elektryczne znacznie szybciej niż wszelkie prognozy.
Jeśli w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2017 roku samochody benzynowe i wysokoprężne stanowiły około 25% sprzedaży, to w analogicznym okresie tego roku ich udział w sprzedanych nowych samochodach spadł poniżej 10%. Jednocześnie siła nabywcza Norwegów praktycznie się nie zmieniła, a nawet nieznacznie wzrosła. Cztery lata temu w tym okresie sprzedano 102,8 tys. nowych aut, w tym 110,8 tys.
Należy zauważyć, że analiza agencji obejmuje nie tylko modele całkowicie elektryczne, ale także hybrydy. Jednak przewaga nadal dotyczy samochodów elektrycznych. Na liście 15 najpopularniejszych samochodów w Norwegii jest tylko jedna hybryda, a konkretnie zmodyfikowana wersja Toyoty RAV4 Prime. Jednocześnie popyt na japoński model stopniowo spada ze względu na konkurencję ze strony nowych pojazdów elektrycznych Volkswagena i Mercedesa.
„Jeśli linia trendu w sprzedaży samochodów w ciągu ostatnich pięciu lat nie zostanie przełamana, ostatni nowy samochód benzynowy lub wysokoprężny w Norwegii zostanie sprzedany za siedem miesięcy, tj. w kwietniu 2022 roku. Widzimy początek końca pojazdów na paliwa kopalne ”- powiedział NAF.
Jednocześnie analitycy przyznają, że najnowsze pojazdy ciężarowe mogą nieco dłużej utrzymać się na rynku norweskim. Raport uwzględnia cały transport na terenie kraju, co oznacza, że elektryfikacja powinna dotyczyć nie tylko samochodów i transportu publicznego, ale także wielkogabarytowych ciągników i sprzętu budowlanego. W tych modelach dekarbonizacja może potrwać dłużej ze względu na ograniczony wybór i wysokie koszty.
Ocena:
Opublikował:
tallinn
Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt |
Komentarze
takowygajowy
takowygajowy
Strony
Skomentuj