Kategorie:
Unia Europejska sformułowała wstępny plan, dotyczący redukcji emisji gazów cieplarnianych. Mityczna "neutralność klimatyczna" ma zostać osiągnięta dzięki pakietowi ustaw "Fit for 55". Wielu analityków, obawia się, że wprowadzenie go w życie w obecnej formie, zrujnuje wiele gałęzi gospodarki i wyalienuje Europę z zagranicznych rynków.
Pakiet składa się z 13 propozycji legislacyjnych. Proponowane zmiany będą miały duży wpływ na polityki krajowe w całej Europie i będą obejmować przegląd handlu uprawnieniami do emisji, zwiększenie celów dotyczących odnawialnych źródeł energii oraz wprowadzenie nowych limitów CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Ujawnione dotąd propozycje można podzielić na dwie grupy:
- Rozszerzenie istniejącego ustawodawstwa
- Rewizja unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji
- Przegląd rozporządzenia w sprawie użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa
- Zmiana rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego
- Nowelizacja dyrektywy w sprawie energii odnawialnej
- Nowelizacja dyrektywy o efektywności energetycznej
- Rewizja dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych
- Nowelizacja rozporządzenia określającego normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych
- Rewizja dyrektywy w sprawie opodatkowania energii
- Nowe propozycje ustaw
- Nowa strategia leśna UE
- Mechanizm regulacji granicy emisji dwutlenku węgla
- Instrument społeczny na rzecz działań na rzecz klimatu
- ReFuelEU Aviation – o zrównoważonych paliwach lotniczych
- FuelEU Maritime – o ekologizacji europejskiej przestrzeni morskiej
Już do 2030 roku, UE chce zredukować emisje gazów cieplarnianych o 31 proc. To bardzo ambitny cel, który naturalnie zostanie osiagnięty kosztem naszych portfeli. Przykładowo, Komisja zamierza rozszerzyć system handlu emisjami CO2 na sektor morski. W planach jest nawet objęcie nim budynków i transportu drogowego. Taka decyzja uderzyła by zwłaszcza w państwa takie jak Polska oraz pozostałe z najbiedniejszych krajów Europy.
Rozwiązaniem dla tego (i zapewne wszelkich ewentualnych problemów) ma być nowy fundusz społeczny na rzecz klimatu, który będzie finansowany ze środków z handlu emisjami. Zdaniem polityków UE, państwa członkowskie mogą wykorzystać te środki do zrekompensowania strat swoim obywatelom. To zresztą nie jedyny obszar, w którym utrudni się życie obywateli. W planach Komisji, jest również zwiększenie ich "efektywności energetycznej". Oznacza to zarówno ocieplanie starych budynków, które "tracą" bezcenną energię jak i dodatkowe opodatkowanie ropy i gazu.
Zmiana rozporządzenia dotyczącego norm CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, zakłada że mają być one niemal zupełnie bezemisyjne. Mowa tu o redukcji rzędu 60-90%. Oznacza to, że producentom nie będzie opłacało się produkować innych samochodów niż elektryczne lub hybrydowe. W krajach takich jak Polska, gdzie rozwój tego obszaru był dotąd ignorowany, takie przejście może się okazać szczególnie bolesne. Komisja Europejska ogłosiła swoje ambicje zwiększenia liczby punktów ładowania do 1 mln do 2025 oraz do 3 mln w 2030. Kwestia tego czy są one realistyczne, pozostaje mocno dyskusyjna.
Co ciekawe, podczas gdy na dokonanie zmian zostały przeznaczone oddzielne środki finansowe, aby państwa mogły z nich skorzystać, muszą przeznaczyć niemniej niż 37 proc. zasobów z Funduszu Odbudowy na inwestycje związane ze zmianą klimatu i środowiskiem naturalnym. Mowa tu o tych samych pieniądzach, które będziemy spłacać przez kolejne 37 lat. Jeszcze miesiąc temu, gdy ustawa ta była obiektem niezgodnego z konstytucją głosowania, posłowie Konfederacji ostrzegali, że środki z Funduszu Odbudowy to wytrych służący do zmuszenia krajów członkowskich do realizowania chorych wizji Unii Europejskiej.
Ocena:
Opublikował:
M@tis
Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wielki fascynat nauki. Jego teksty dotyczą przełomowych ustaleń ze świata nauki oraz nowinek z otaczającej nas rzeczywistości. W przerwach pełni funkcję głównego edytora i lektora kanałów na serwisie Youtube: zmianynaziemi.pl/ innemedium.pl/ tylkomedycyna.pl/tylkonauka.pl oraz tylkogramy.pl. Projekty spod ręki M@tisa, możecie obserwować na jego mediach społecznościowych. Facebook: https://www.facebook.com/M4tis Twitter: https://twitter.com/matisalke |
Komentarze
https://ourtube.co.uk/video/27735/7---look-who-s-talking?channelName=DarthBanji
https://ourtube.co.uk/video/45951/10---look-who%60s-talking-too-.....................................?channelName=DarthBanji
Ojcem Mieszka był, według niego, Siemomysł, dziadem Lestek, a pradziadem Siemowit. Z pierwszą żoną, Dobrawą, miał Mieszko syna Bolesława i córkę.
"Trudności materialne nigdy nie powinny być przeszkodą na drodze rozwoju człowieka" - Moje własne słowa
Strony
Skomentuj