Kategorie:
W dzisiejszych czasach człowiek jest tym, co konsumuje. To stwierdzenie we współczesnym świecie dotyczy teraz nie tylko żywności. Człowiek żyje nie tylko dzięki chlebowi powszedniemu. Codziennie konsumujemy gigabajty informacji, w ciągu jednego dnia przetwarzamy je tyle, ile w średniowieczu ludzie nie otrzymywali w całym swoim życiu. Właśnie się obudziliśmy i od razu sprawdzamy powiadomienia e-mail, gdy jemy śniadanie, przewijamy profile na Instagramie lub jakiejkolwiek innej sieci społecznościowej, w wolnym czasie oglądamy filmy na YouTube itp.
Poprzez te działania nie tylko konsumujemy, ale także tworzymy informacje. Każdy nasz krok w Internecie, każde nasze kliknięcie, wszystkie ruchy między witrynami są rejestrowane i skrzętnie odnotowywane. Nazywa się to danymi społecznościowymi użytkownika. To oni tworzą naszą wirtualną osobowość. Ta nasza osobowość ma swoją cenę, za którą niektórzy gotowi są zapłacić duże pieniądze.
Miliardy ludzi tworzą codziennie dane społecznościowe. Dane społecznościowe to informacje o Tobie, Twoich podróżach, Twoim zachowaniu i zainteresowaniach w Internecie oraz relacjach łączących Cię z innymi użytkownikami, miejscami, produktami, a nawet ideologiami.
Niektóre z tych danych są celowo i dobrowolnie podawane do wiadomości publicznej, na przykład podczas logowania się do GoogleMaps i wpisywania trasy (inne nie tak świadomie, ale jako integralna część korzystania z Internetu). Oczywiste jest, że w niektórych przypadkach przekazanie informacji jest warunkiem uzyskania usługi. Google nie będzie w stanie wyznaczyć trasy, jeśli nie poinformujesz systemu, gdzie jesteś i dokąd chcesz się udać. W innych przypadkach sam chętnie dzielisz się informacjami, np. na przykład, gdy polubisz post znajomego na Facebooku lub odświeżysz memy.
Ogólnie ilość danych rośnie wykładniczo i podwaja się średnio co 18 miesięcy. Międzynarodowa firma badawczo-konsultingowa IDC, która bada światowy rynek technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych, szacuje, że w latach 2009-2020 ilość danych światowych wzrosła 55-krotnie, do 44 zettabajtów. Innymi słowy, w ciągu godziny rejestruje się dziś taką samą ilość danych, jak w całym 2000 roku.
Głównym kapitałem człowieka XXI wieku są jego dane osobowe. Od ponad stu lat nasza gospodarka oraz życie społeczne i polityczne są w dużej mierze determinowane przez ropę naftową i rozwój technologii jej wydobywania, przechowywania i przetwarzania na produkty konsumowane przez każdego mieszkańca planety. Dziś możliwość przetwarzania danych osobowych w produkty i usługi przynosi zmiany w życiu ludzkości, porównywalne z efektem rewolucji przemysłowej.
Olej nie jest używany w oryginalnym stanie. Należy go przetworzyć na paliwo, tworzywa sztuczne i inne produkty petrochemiczne. Z kolei rafinacja ropy naftowej dała impuls rozwojowi technologii w epoce przemysłowej i odegrała ważną rolę w produkcji zdecydowanej większości produktów fizycznych współczesnej gospodarki.
Podobnie same podstawowe dane osobowe są zupełnie bezużyteczne. Dane zyskują na wartości dzięki przetwarzaniu, tj. analizie, porównaniu, sortowaniu, filtrowaniu i zastosowaniu. Zasoby ropy na naszej planecie są ograniczone, a gdy zasoby te się wyczerpują, ich eksploatacja staje się coraz droższa. Ilość informacji rośnie, a koszt technologii ich przesyłania i przechowywania systematycznie spada.
Wykorzystanie ropy jest ograniczone czynnikami związanymi z jej rzadkością i formą materialną, a wykorzystanie informacji jest praktycznie nieograniczone, biorąc pod uwagę jej obfitość i postać cyfrową. Określona ilość ropy naftowej może zostać wykorzystana do przetworzenia na produkty gotowe tylko przez jednego właściciela, podczas gdy wielu może jednocześnie korzystać z tej samej tablicy informacyjnej i przekształcić ją w różnorodne treści.
Informacje, w przeciwieństwie do ropy, nigdy się nie kończą.
Ocena:
Opublikował:
tallinn
Legendarny redaktor portali zmianynaziemi.pl oraz innemedium.pl znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do poszukiwania tematów kontrowersyjnych i tajemniczych. Dodatkowo jest on wydawcą portali estonczycy.pl oraz tylkoprzyroda.pl gdzie realizuje swoje pasje związane z eksploracją wiadomości ze świata zwierząt |
Komentarze
brerix.pl
Skomentuj