Kategorie:
Badanie przeprowadzone na zlecenie Królewskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego (RSPH) wykazało, że "polubienia" są uznawane za najbardziej szkodliwą cechę mediów społecznościowych, negatywnie wpływającą na naszą kondycję psychiczną.
Ankieta przeprowadzona w gronie 2 tysięcy Brytyjczyków wykazała, że zarówno nastolatkowie, jak i osoby dorosłe, wskazują "lajki" jako najbardziej toksyczną funkcję mediów społecznościowych. Na drugim miejscu znalazły się powiadomienia, które nieustannie wciągają ludzi z powrotem na platformę. Wyniki badań skłoniły Królewskie Towarzystwo Zdrowia Publicznego do wystosowania apelu do firm technologicznych, aby przemyśleć "architekturę" swoich portali.
RSPH nakłania ponadto ludzi do odłączenia się od mediów społecznościowych na co najmniej miesiąc, ponieważ taka przerwa może mieć korzystny wpływ na naszą psychikę. 1 września rozpoczęła się kampania o nazwie Scroll Free, zachęcająca użytkowników do odstawienia Facebooka, Instagrama, Twittera itp. W zeszłym roku w Wielkiej Brytanii rzekomo wzięło w niej udział około 300 tysięcy osób, które przez miesiąc nie korzystały z mediów społecznościowych. Organizatorzy liczą, że w tym roku uda się jeszcze pobić ten wynik.
Pełniąca funkcję dyrektora generalnego RSPH, Shirley Cramer, zaznaczyła, że choć Towarzystwo jest zadowolone z kroków podejmowanych przez branżę technologiczną w celu złagodzenia szkód związanych z korzystaniem z mediów społecznościowych, to jednak "lajki" i powiadomienia zostały stworzone przez firmy z intencją "pochłonięcia" odbiorcy:
Nasza kampania Scroll Free ma na celu podnoszenie świadomości społecznej w zakresie zrównoważonego korzystania z mediów społecznościowych. Firmy również muszą być świadome obowiązku troski o swoich użytkowników. Architektura mediów społecznościowych musi być zbudowana tak, aby to korzystający siedział za kierownicą i nie był podatny na wpływy.
Część ankietowanych wskazała również materiały zamieszczane przez celebrytów jako toksyczną funkcję mediów społecznościowych. Obserwowanie publikowanych przez znane osoby zdjęć i filmów może, w szczególności u ludzi młodych, powodować depresję, porównując swoje życie do kariery idoli. Presja społeczna wywoływana przez popularnych internetowych "influencerów" również może mieć negatywny wpływ na psychikę użytkowników, którzy czują się zobowiązani do zachowywania się w ten sam sposób.
Ocena:
Opublikował:
ZychMan
Redaktor współpracujący z portalem zmianynaziemi.pl od ponad 2 lat. Specjalista z zakresu Internetu i tematyki naukowej. Nie stroni również od bieżących tematów politycznych. |
Komentarze
JESTEM NIEPELNOSPRSWNY
JESTEM NIEPELNOSPRSWNY
Skomentuj