Kapsuła pasażerska Hyperloop ustanowiła nowy rekord prędkości - 463 km/h

Kategorie: 

Źródło: SpaceX

Hyperloop, czyli kolej próżniowa, to prawdopodobnie transport przyszłości. Już od 2013 roku technologię tą rozwija szef Tesla Motors i SpaceX, Elon Musk. Perspektywa posiadania podziemnej rury próżniowej, wewnątrz której wagoniki poruszają się z prędkościami ponad 1000 kilometrów na godzinę, jest bardzo kusząca, bo oznacza rewolucjonizację transportu i stwarza dużą konkurencję lotnictwu.

 

Prawdopodobnie pierwsza taka trasa komercyjna Hyperloop powstanie w którymś z krajów arabskich z Zatoki Perskiej, gdzie jest największe zaawansowanie takich projektów. W Stanach Zjednoczonych pierwsze takie trasy mogą zostać ustanowione między Waszyngtonie i Nowym Jorkiem, albo między San Francisco i Los Angeles. Jednak potrzeba na to jeszcze przynajmniej kilku lat.

 

Zanim jednak dojdzie do realizacji któregoś z tych projektów kolei próżniowych, ważne jest, aby stworzyć kapsułę pasażerską, która będzie w stanie rozwinąć dużą prędkość wraz z zapewnieniem ludziom pełnego bezpieczeństwa. Dlatego w proces projektowania kapsuł zaangażowano studentów z różnych politechnik na świecie, organizując dla nich zawody - SpaceX Hyperloop Pod Competition.

W 2019 roku wniosek o udział w konkursie SpaceX Hyperloop Pod Competition złożyło aż 21 drużyn, ale sędziowie stwierdzili, że wymagania techniczne do bicia rekordów prędkości mają tylko cztery kapsułki. Były to Delft Hyperloop z Holandii, EPHL Hyperloop oraz Swissloop ze Szwajcarii i TUM Hyperloop z Niemiec. Zespoły wypuszczały swoje kapsuły na liczącym 1,6 km torze testowym pod siedzibą główną SpaceX w Kalifornii. Zespół z Niemiec, TUM Hyperloop, wygrał i znowu pobił własny rekord prędkości osiągając zawrotne 463 kilometry na godzinę. Chwilę potem jednak kapsuła eksplodowała. Niemcy ustanowili jednak rekord prędkości już w czwartym konkursie Hyperloop z rzędu. 

 

 

Następny konkurs SpaceX Hyperloop Pod Competition odbędzie się w 2020 roku i będzie dużo trudniejszy. Elon Musk ogłosił, że długość tunelu wyniesie aż 9,7 km, a jedna z jego części będzie lekko zakrzywiona. Stwarza to dodatkowe wyzwania dla stabilności toru jazdy kapsuły.

 

 

Ocena: 

2
Średnio: 2 (1 vote)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro


Komentarze

Portret użytkownika Felipesku

Kogo obchodzi rekord

Kogo obchodzi rekord predkosci.... jak uzyje E=mc2 to moge caly wszechswiat rozpedzic do prekosci swiatla x predkosc swiatla.... ograniczen nie ma... tu chodzi o to zeby nie bylo oporow... zeby jak najmniej energii uzyc.

Portret użytkownika Joker

A będzie tam coś w rodzaju

A będzie tam coś w rodzaju wars Smile wiem że to pewnie dużo mniejsze kapsuły są heh ale chciałbym zobaczyć jak np pani z wozkiem podjeżdża i chce pan może kawę? Smile już nalana a tu koniec drogi i chlast na kogoś przed tobą Smile podobnie zresztą jak pani która nie miała pasów Smile i wózek na niej. I komentarz. Dziękujemy za wspólną podróż. Hyperloop ciągle się udoskonala. Tym razem z 25 pasażerów cało dojechało aż 15 Smile zapraszamy ponownie. Hyperloop. By żyło się lepiej Smile

Skomentuj