Oto 15 złych nawyków, które niszczą nerki

Kategorie: 

Źródło: 123rf.com

Nie wszyscy wiedzą, że można żyć całkiem normalnie, nawet jeśli nerki funkcjonują tylko w 20%. Dlatego pogorszenie stanu i stopniowa degeneracja nerek często pozostaje niezauważona przez długi czas. Czasem pierwsze czytelne objawy niewydolności nerek pojawiają się zbyt późno.


Nerki to niesamowity organ. Produkują hormony, filtrują krew, wchłaniają minerały, odpowiadają za oddawanie moczu i utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Życie bez nerek jest niemożliwe, a Chińczycy uważają je nawet za miejsce koncentracji energii życiowej. Dlatego właśnie dbałość o nerki idzie w parze z dbałością o zdrowie i dobre samopoczucie. Jeśli chcecie, aby wasze nerki służyły przez wiele lat, należy zadbać o nie w zyciu codziennym, biorąc pod lupę swoje nałogi i przyzwyczajenia.


1. Uzależnienie od słodkich napojów. Japońscy naukowcy uważają, że spożywanie dwóch lub więcej gazowanych napojów dziennie może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju choroby nerek. U osób, które spożywają duże ilości gazowanych napojów, zazwyczaj w moczu odkłada się białko. Białko w moczu (białkomocz) jest wczesnym objawem uszkodzenia nerek, jednak gdy choroba zostanie wykryta na tym etapie, nie jest trudno sobie z nią poradzić.

2. Palenie papierosów. Palenie związane jest nieodłącznie z rozwojem miażdżycy tętnic. Zwężenie i stwardnienie naczyń krwionośnych ma wpływ na dopływ krwi do wszystkich ważnych narządów, w tym do nerek. Według badań już dwa papierosy dziennie wystarczą, aby doprowadzić do dysfunkcji śródbłonka i w rezultacie uszkodzić tętnice i inne ważne naczynia krwionośne.

3. Niedobór witaminy B6. Zdrowe odżywianie jest niezwykle ważne dla dobrej pracy nerek. Według badań, niedobór witaminy B6 zwiększa ryzyko powstania kamieni nerkowych. Zalecane dzienne spożycie witaminy B6 wynosi nie mniej niż 1,3 mg. Najwięcej tej witaminy znajdziemy w rybach, grochu, wątrobie wołowej, ziemniakach, innych bogatych w skrobię warzywach i nie-cytrusowych owocach.

 

4. Brak ruchu. Jednym z lepszych sposobow ochrony nerek jest aktywność fizyczna. Naukowcy uważają, że u kobiet po menopauzie, które pozostają w dobrej kondycji fizycznej, prawdopodobieństwo tworzenia się kamieni nerkowych jest mniejsze aż o 31%. Również utrzymywanie odpowiedniej masy ciała znacznie zmniejsza ryzyko tworzenia się kamieni nerkowych.

5. Niedobór magnezu. Bez odpowiedniej ilości magnezu organizm nie może prawidłowo wchłaniać wapnia, co może prowadzić do nadmiernego gromadzenia się i powstawania kamieni nerkowych. Aby tego uniknąć, wystarczy włączyć do codziennej diety zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, nasiona i orzechy. Dobrym źródłem magnezu jest także awokado.

6. Częste zaburzenia snu. Nasz cału organizm zyskuje po dobrze przespanej nocy. Nasze nerki również. Naukowcy twierdzą, że przewlekłe zaburzenia snu mogą być jedną z przyczyn niedomagania nerek. Nerki regenerują się w trakcie nocy, więc zakłócenia snu mogą prowadzić do pogorszenia ich kondycji.

7. Niewystarczająca ilość wody. Aby wykonywać swoje funkcje, nerki potrzebują odpowiedniego zaopatrzenia w wodę. Picie zbyt małej ilości płynów może spowodować, że we krwi mogą zacząć gromadzić się toksyny Naukowcy sugerują, że powinno się pić co najmniej 2l wody dziennie. Najprostszym wskaźnikiem, który informuje, czy pije się wystarczającą ilość płynów, jest kolor moczu.

8. Opóźnianie opróżniania pęcherza. Sygnałów własnego ciała należy bezwzględnie słuchać. Przetrzymywanie pełnego pęcherza to zły pomysł. Jeśli mamy tak w zwyczaju, może to prowadzić do zwiększenia ciśnienia w nerkach i w rezultacie do niewydolności nerek lub nietrzymania moczu.

 

9. Spożywanie zbyt dużej ilości sodu. Sól jest ważna dla organizmu, ale jej użycie powinno być kontrolowane. Nadmierne spożycie soli może podwyższać ciśnienie krwi, znacznie zwiększając obciążenie nerek. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5,8 gramów.

10. Nadużywanie kofeiny. Bardzo często zdarza się, że spożywamy więcej kofeiny, niż nam się wydaje. Występuje on w wielu napojach bezalkoholowych i napojach gazowanych, więc nadmierne ich picie może spowodować, że ciśnienie krwi wyskoczy w górę. Nadciśnienie krwi jest szczególnie szkodliwe dla najmniejszych naczyń krwionośnych w nerkach, stanowiących część systemu filtracji nerek

11. Nadużywanie leków przeciwbólowych. Leki przeciwbólowe berzemy zbyt często i w zbyt dużych dawkach, często bez specjalneja przyczyny. Gdy pojawia się ból, najłatwiej po prostu połknąć tabletkę. Jednak należy zastanowić się dwa razy, zanim się to zrobi. Wszystkie preparaty farmaceutyczne mają skutki uboczne, a jednym z częstszych jest ryzyko uszkodzenia nerek.

 

12. Odwlekanie leczenia. Wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca typu II - to dwa najczęstsze przypadki chorobowe, które są spowodowane przez styl życia i niezdrową dietę. Cierpiąc na te choroby należy zachować szczególną ostrożność. Nerki są szczególnie narażone, kiedy wysokiemu ciśnieniu towarzyszy cukrzyca. Najlepiej dowiedzieć się wtedy od lekarza prowadzącego, jakie leki należy brać, aby uchronić nerki przed uszkodzeniem.

 

13. Zbyt duża ilość białka w codziennej diecie. Według badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda, zbyt duża ilość białka w diecie może uszkodzić nerki. Produktem trawienia białek jest amoniak - toksyna, którą i tak już ciężko pracujące nerki, muszą neutralizować. Im więcej białka, tym większe obciążenie dla nerek, co może w końcu doprowadzić do zaburzeń czynności nerek.

 

14. Nie leczenie pospolitych infekcji. Wszyscy czasami ignorują objawy przeziębienia i grypy, narażając jednak swój organizm na skraj wyczerpania. Powtarzanie się jednak takich sytuacji może również zadziałać bardzo negatywnie na funkcjonowanie nerek. Badania wykazały, że u ludzi, którzy nie wypoczywają i nie leczą się prawidłowo, w końcu pojawiają się również i problemy z nerkami.

15. Nadużywanie alkoholu. Toksyny zawarte w alkoholu niszczą nie tylko wątrobę, ale także nerki. Zdaniem naukowców, jedyny sposób, aby uniknąć choroby nerek - to pić alkohol niezbyt często i w umiarkowanych ilościach.

 

 

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (3 votes)
Opublikował: admin
Portret użytkownika admin

Redaktor naczelny i założyciel portalu zmianynaziemi.pl a także innemedium.pl oraz wielu innych. Specjalizuje się w tematyce naukowej ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla świata. Zwolennik libertarianizmu co często wprost wynika z jego felietonów na tematy bieżące. Admina można również czytać na Twitterze   @lecterro



Komentarze

Portret użytkownika Damian

Dobrze nawodniony organizm

Dobrze nawodniony organizm wydala przezroczysty mocz, a im bardzie ciemna barwa koloru zółtego tym bardziej jesteśmy odwodnieni. Także obserwujmy kolor i wyciągajmy wnioski Wink

Głosuj przeciw
-13
Portret użytkownika minoduesp

Wcale nie trzeba pić 2~3

Wcale nie trzeba pić 2~3 litrów wody dziennie , każdy ma inne potrzeby . Najważniejsze to zaspokajać pierwsze objawy pragnienia (w pokarmach też przecież jest woda) . Moim zdaniem "wszystko gra" gdy mocz jest klarowny i prawie bezbarwny .

Portret użytkownika asa

Z tą ilością wody to jest tak

Z tą ilością wody to jest tak ,żę wystarczy nawet 1-1,5l/ dziennie ale WODY ŻYWEJ". Ta w kranach , butelkach plastikowych czy szklanych jest wodą MARTWĄ". Woda martwa jest trucizną dla organizmu i wtedy wypicie jej  zawsze jest  nie korzystne dla nerek. Najlepsza woda to źródlana lub ze studni ,ale co najmniej z 6 m.głębokiej.

Portret użytkownika pawel

mylisz się asa. Pomijam już

mylisz się asa. Pomijam już fakt czy woda może być żywa czy martwa. Nie źródlana jest najlepsza a mineralna. Jak sama nazwa wskazuje minarelna zawiera minerały (wg starych norm było to min 1g/1dm3) a źródlanej niestety jest bliżej do deszczówki czy też demineralizowanej. Z wodą jak z solą. Ona jest nośnikiem minerałów. Tak jak czysta sól kuchenna NaCl nie jest zdrowa dla ciała tak nie każda źródlana jest dobra. Ale za to taka kłodowska z masą minerałów jest jak woda mineralna z masą...minerałów Smile Owszem taka ze studni czy źródła w górach jest smaczna ale mało wartościowa. Nie wiem skąd wziąłeś te 6m i nie chce wiedzieć ale od razu mówię, że nie ma żadnych "norm" wskazujących że do tylu metrów woda jest be a poniżej jest okejcia. Wiele razy już czytałem ale źródła w tym momencie nie podam, że w rejonach gdzie jest twarda woda (czyli większa mineralizacja Ca/Mg) tam ludzi odznaczają się lepszym zdrowiem ale ile w tym prawdy?

Portret użytkownika sens

szanowny kolego każda woda

szanowny kolego każda woda żródlana jest mineralną w mniej lub większym nasyceniu minerałami. Ale faktycznie taka woda jest żywa i oto właśnie chodzi, woda  ze studni jest faktycznie zdrowa sam korzystam z takowej. Znajomi wypijając szklankę czują się  znakomicie i im smakuje.

Portret użytkownika Stefanso

Nie do końca jest tak że mamy

Nie do końca jest tak że mamy wypijac 2 litry wody. Raczej płynów a to różnica. Zupa, kawa, herbata to 100 procent woda więc nie ma aż tak źle z Tobą. Jeżeli ktoś ma wysiłek fizyczny np sportowcy to oni nie piją wody tylko elektrolit. Czemu? Sama woda nie nawadnia, dlatego nasze babcie do obiadu dawały nam kompot soki itp. W naszych czasach butelka wody stała się symbolem zdrowia, a czy tak jest napewno? 

Strony

Skomentuj