Program komputerowy pokonał światowego mistrza Lee Sedola w grze planszowej Go

Kategorie: 

Źródło: Flickr/Alexandre Keledjian/CC BY-NC 2.0

Wszystkie światowe media relacjonowały niezwykłą rywalizację pomiędzy sztuczną inteligencją a południowokoreańczykiem Lee Sedolem, światowym mistrzem w grze planszowej Go. Oprogramowanie o nazwie AlphaGo odniosło zdecydowane zwycięstwo, choć wspomniana gra jest dla komputerów o wiele bardziej skomplikowana niż szachy.

 

Niestety nie byliśmy świadkami zbyt zaciętej walki. Sztuczna inteligencja wygrała ze swoim ludzkim przeciwnikiem trzy razy z rzędu, co zapewniło jej zwycięstwo. Dopiero podczas czwartej rozgrywki Lee Sedol pokonał SI, lecz w ostatniej rundzie znów przegrał. Podsumowując, AlphaGo pokonała światowego mistrza w grze Go 5:1.

Twórcy zaawansowanego programu AlphaGo wygrali nagrodę w wysokości 1 miliona dolarów. Sztuczna inteligencja powstała dzięki brytyjskiej firmie DeepMind, którą Google wykupiło w 2014 roku. Lee Sedol, gdy przegrywał pierwsze rozgrywki przyznał, że AlphaGo jest niezwykle dobra w tej grze i oficjalnie przeprosił wszystkich za swoją porażkę.

Program AlphaGo znalazł się na nieoficjalnej światowej liście rankingowej, zajmując 4 pozycję i jest wyżej od pokonanego właśnie Lee Sedola. SI należy teraz do najlepszych "zawodników" na świecie i wyróżnia się tym że nie pochodzi z Azji i nie jest płci męskiej Smile

 

 

Wiadomość pochodzi z portalu tylkonauka.pl

 

Źródło: http://tylkonauka.pl/wiadomosc/wielki-sukces-sztucznej-inteligencji-program-komputerowy-pokonal-swiatowego-mistrza-lee-se

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen
Opublikował: John Moll
Portret użytkownika John Moll

Redaktor współpracujący z portalem zmianynaziemi.pl niemal od samego początku jego istnienia. Specjalizuje się w wiadomościach naukowych oraz w problematyce Bliskiego Wschodu


Komentarze

Portret użytkownika żulo

Te programy zwykle nie mają w

Te programy zwykle nie mają w sobie wielkiej finezji. To po prostu brutalna moc obliczeniowa, dzięki której komputer przerabia miliardy kombinacji, których dobry gracz nawet by nie próbował. W sumie to powinniśmy faktycznie podziwiać umysł człowieka że radzi sobie w takich sytuacjach.
Ostatecznie komputer jest w stanie wybrać optymalny ruch. W warcabach to jest łatwe gdyż jest tam niewiele możliwości i z tego co kojarzę to i człowiek jest w stanie zawsze doprowadzić do remisu.
Szachy są o wiele bardziej skomplikowane ale i tu człowiek ma duże szanse w początkowej fazie gdy gdzie jest jeszcze mnóstwo figur i nie ma żadnych szans na kompletną analizę. Nie ździwiłbym się gdyby komputer regularnie przegrywał w szachy gdyby nie to że pierwsze ruchy ma po prostu zaprogramowe dzięki bibliotece otwarć szachowych. Natomiast w dalszej części gry komputer zyskuje przewagę gdyż jest już w stanie swoją brutalną analizą objąć mniej skomplikowaną sytuację z mniejszą ilością figur i pionków. Tu człowiek może być bez szans.
Natomiast GO nie znam, nie grałem ale podejrzewam że to po prostu wreszcie kompy posiadły wystarczającą moc obliczeniową i tyle.

Portret użytkownika Spooky

Mylisz się. Ilość możliwych

Mylisz się.
Ilość możliwych kombinacji w grze GO (zbliżona do ilości atomów we wszechświecie), zdecydowanie przerasta możliwości obliczeniowe komputerów. I jak w szachach owszem, komputer jest w stanie przeszukać zbiór możliwych układów na kilkanaście ruchów do przodu, tak w GO byłoby to bezcelowe. Dlatego dotychczasowe algorytmy grające w GO były na poziomie amatora.
 
AlphaGO jest oparta na systemie zwanym Deep-Learning, który prawdopodobnie znajdzie zastosowanie w nie jednej dziedzinie. Z całą pewnością jest to bardzo finezyjna sieć neuronowa.

Portret użytkownika dd

Prosta sprawa - komputer może

Prosta sprawa - komputer może do przodu wybiegać na wiele milionów możliwych kombinacji, a przez to wybieraćnajbardziej optymalne. Poza tym niestety komputery mogą się uczyć - oczywiście na razie w granicach dopuszczalnych przez programistów, a raczej w granicach ich możliwośći intelektualnych. 

Portret użytkownika anon

nie do konca, bo trzeba

nie do konca, bo trzeba uwzglednic to, jak moze grac Twoj przeciwnik i pokrzyzowac mu plany- to nie takie proste dla komputerow, komputery nie maja intuicji i przeraza mnie, ze zaczynaja sobie z tym radzic.

Portret użytkownika Ojciec Pablita

Lee Sedol jednak wygrał jedną

Lee Sedol jednak wygrał jedną pratię z programem a to oznacza że program jest gorszy od człowieka, bo program nie stresuje się, nie męczy się i gra cały czas na takim samym poziomie w przeciwieństwie do człowieka który może przegrać bo ma słabszy dzień albo jest zestresowany. A skoro człowiek wygrał chociaż raz to znaczy że komputer jest do ogrania przez człowieka póki co...
Cały zwycięski mecz Lee Sedola (czas trwania 5 godzin) i jego komentarz po zwycięstwie (5:46:30) można obejrzeć tutaj
https://www.youtube.com/watch?v=yCALyQRN3hw

Portret użytkownika tadzio

Lee wygrał jedną z pięciu

Lee wygrał jedną z pięciu partii, co oznacza, że komputer jest lepszy. Zresztą na ostatniej konferencji zapytany czy zagralby z AlphaGo raz jeszcze, Lee przyznal, ze prawdopodobnie znowu by przegral.
 
Dodtakowo zalozyciel DeepMind przyznal, że AlphaGo nie jest nawet w fazie Beta. Dajcie im jeszcze rok i bedzie pozamiatane, tak jak w przypadku szachow a wczesniej warcab.

Skomentuj