Kampania informacyjna „Nie bądź sam przeciwko wszystkim” jeszcze się nawet nie zakończyła, docierając do 95% grupy docelowej, tj. 57 tys. rosyjskojęzycznych mieszkańców z dużych miastŁatgalii i Rydze. Celem kampanii jest poinformowanie rosyjskojęzycznych mieszkańców Łotwy, którzy nie mają jasno wyartykułowanej opinii na temat wojny na Ukrainie prowadzonej przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina, a także promowanie ich solidarności z większością krajów demokratycznych, w tym z Łotwą.
Dane z badania opinii publicznej przeprowadzonego przez Factum na początku marca br. pokazują, że 31,5% rosyjskojęzycznych na Łotwie ma trudności z sformułowaniem jednoznacznego stanowiska w sprawie wojny na Ukrainie. Wkrótce potem badanie przeprowadzone przez SKDS wykazało, że 46% mieszkańców Łotwy, którzy w rodzinie posługują się językiem rosyjskim, twierdzi, że nie popiera ani jednego, ani drugiego (ani Rosji, ani Ukrainy).
Z kolei 21% popiera Rosję w wojnie, którą Rosja rozpoczęła na Ukrainie.
Z danych wynika, że najwięcej osób, które nie zajęły wyraźnego stanowiska, mieszka w Łatgalii. Dlatego Ministerstwo Kultury zdecydowało się na przeprowadzenie kampanii informacyjnej, która ma zachęcić tych, którzy mają wątpliwości, do oceny informacji opartych na faktach i publikowanych w międzynarodowych mediach, analizowania tego, co się dzieje i stania po stronie większości, czyli państw demokratycznych – wyjaśnia SelgaLaizane, p.o. zastępcy sekretarza stanu ds. międzynarodowych, integracji społecznej i polityki medialnej w Ministerstwie Kultury.
Przesłanie kampanii opiera się na uświadomieniu sobie, że niezdecydowana część społeczeństwa postrzega informacje dostarczane przez rosyjską propagandę i zachodnie media jako dwie współistniejące prawdy. Dlatego przesłanie lub hasło „Nie bądź sam przeciwko wszystkim” wzywa do przyłączenia się do większości społeczności łotewskiej i światowej i potępienia działań militarnych Rosji przeciwko Ukrainie.
„Aby osiągnąć cel, ważne było przepracowanie wątpliwości i dostarczenie argumentów, które mogą przekonać wątpiących.
Ważne było, aby wybrać taki ton komunikacji, aby nie urazić ani nie urazić rosyjskojęzycznych mieszkańców Łotwy. Wszyscy jesteśmy mieszkańcami jednego kraju i ważne jest, abyśmy byli zgodni w tak fundamentalnych sprawach, jak wojna na Ukrainie. Kampania wciąż trwa, ale już po jej wynikach widać, że responsywność odbiorców jest ogromna. Ludzie naprawdę szukają i analizują informacje, próbując zrozumieć, co się dzieje, mimo że ich bliscy i znajomi mogą mieć stanowisko „za Rosją”. Zgodnie z danymi kampanii widać, że 66% odwiedzających witrynę uważa, że dostępne tam informacje są trafne i przydatne, mogą przyciągnąć i zatrzymać ich uwagę. Średni czas spędzony w witrynie kampanii to 3 minuty, co jest bardzo dobrym osiągnięciem, a większość ludzi spędza w witrynie jeszcze więcej czasu” – komentuje IevaDaneljana, członek zarządu agencji kreatywnej McCANNRiga.
W ramach kampanii agencja kreatywna McCANNRiga opublikowała materiały wizualne na Facebooku, aby dotrzeć do rosyjskojęzycznej populacji w wieku 25-65 lat mieszkającej w Łatgalii i Rydze. Z kolei docelową grupą odbiorców ogólnopolskich mediów są osoby w wieku 45-60 lat mieszkające w Łatgalii i Rydze. Materiały reklamowe przekierowywały ich na stronę kampanii - https://esivairakums.lv/rus/
Dość prowokacyjna teza, która spotkała się z największym odzewem wśród odbiorców docelowych, brzmi: „Komu wierzyć – 141 krajom czy 5?” Dzięki niemu zainteresowanie i zaangażowanie pod względem liczby pokazów reklamowych jest 5 razy większe niż zwykle, tj. 10% kontra 1,5-2%, co po raz kolejny potwierdza trafność tej kampanii informacyjnej skierowanej do osób niepewnych, które szukają informacji.
„Musieliśmy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego niektórym należy ufać, a innym nie. Dlatego tak ciepło reaguje na reklamę z tym hasłem – pod postami jest mnóstwo komentarzy i gorących dyskusji. Ludzie aktywnie wymieniają się opiniami, dzielą się faktami i spróbuj przekonać „Zaangażowanie publiczności jest po prostu oszałamiające. Chociaż kampania jeszcze się nie skończyła i ta publiczność jest tradycyjnie uważana za trudną do osiągnięcia i niezaangażowaną, udało nam się już dotrzeć do co najmniej 95% docelowej grupy 60 tys. rosyjskojęzycznych mieszkańców Łotwy – dodaje I. Daneljan.
Kampania jest realizowana przez agencję kreatywną McCANNRiga od 28.04.2022 do 28.05.2022 na zlecenie łotewskiego Ministerstwa Kultury. Budżet kampanii wynosi 9299 euro, czyli 0,27 na każdego rosyjskojęzycznego mieszkańca Łotwy.