W pobliżu Ziemi przeleci potencjalnie niebezpieczna asteroida 2017 VR12

Źródło: Artystyczne wyobrażenie asteroidy 2017 VR12 / ESA

Już na początku marca, w pobliżu naszej planety, znajdzie się nowo odkryta duża asteroida. Według astronomów, znany od kilku miesiecy obiekt oznaczony jako 2017 VR12, minie Ziemię w nocy z 6 na 7 marca.

Asteroida 2017 VR12 została odkryta 10 listopada 2017 roku przez 60-calowy teleskop Pan-STARRS 1 znajdujący się na Hawajach. W momencie największego zbliżenia do Ziemi, znajdzie się ona w odległości zaledwie 1,45 mln. km, czyli 3,76 LD (LD - średni dystans Ziemia-Księżyc).

Źródło: astro.vanbuitenen.nl

Odległość na którą asteroida 2017 VR12 zbliży się do Ziemi, jest określana przez naukowców jako niewielka, ale całkowicie bezpieczna. Średnicy tego ciała niebieskiego może wynosić od 250 do 280 metrów, co sprawia, że jest to bardzo duży obiekt typu NEO (ang. Near Earth Object). Ewentualne zderzenie z powierzchnią naszej planety mogłoby unicestwić nawet kraj.

Dla porównania, asteroida, która 5 lat temu eksplodowała w atmosferze nad rosyjskim Czelabińskiem, miała średnicę zaledwie 20 metrów. Aby zrozumieć, jak wiele szkód może sprowokować asteroida tej wielkości, należy stwierdzić, że asteroida o średnicy 50 metrów uderzająca o powierzchnię Ziemi, może stworzyć krater o średnicę 1,2 kilometra. Zderzenie takiego ciała niebieskiego z powierzchnią oceanu wywołałoby potężne skale tsunami, które spustoszyłyby wybrzeża w jego obrębie.

Na szczęście według astronomów przy tym przelocie asteroidy 2017 VR12, katastrofa nam nie grozi. Dzięki obserwacjom radarowym za pomocą radaru w obserwatorium Goldstone w Kalifornii, naukowcy mają zamiar poznać kształt i sposób rotacji tej skały kosmicznej.

Przykładowe zdjęcie radarowe asteroidy

Niewielka odległość przelotu powoduje, że asteroida będzie doskonałym celem dla obserwacji za pomocą radarów i teleskopów, w tym małych teleskopów amatorskich. Amatorzy będą w stanie zobaczyć ten obiekt już za pomocą 8-calowych i większych teleskopów. Asteroida 2017 VR12 może osiągnąć jasność magnitudo od 11,8 do 12, co nastąpi w perygeum przypadającym na noc z 6 na 7 marca.

5