Asteroida 2017 VE przeleciała obok Ziemi dzień wcześniej zanim ją odkryto

Źródło: 123rf.com

Nowo odkryta asteroida oznaczona jako 2017 VE przeleciała obok Ziemi w odległosci 0,88 LD czyli około 339 597 km. Do przelotu doszło w dniu 4 listopada 2017 roku, zaledwie dzień przed tym zanim została odkryta.

Była to już 46 znana asteroida, która dotarła do Ziemi w tym roku i przeleciała w odległości mniejszej niż księżycowa. Asteroida 2017 VE została zaobserwowana po raz pierwszy przez obserwatorium znajdujące się na szczycie hawajskiego wulkanu Mauna Loa.

Obiekt zlokalizowano o 10:17 UTC w dniu 5 listopada 2017 r. Asteroida dokonała największego zbliżenia do Słońca 9 września 2017 roku. W perygeum, czyli punkcie najbliższym Ziemi, znalazła się około 05:13 UTC  4 listopada. Poruszała się wtedy z prędkością w stosunku do Ziemi, wynoszącą 14,08 km/s.

Astronomowie uznali, że obiekt ten należy do grupy Apolla i ma szacowaną średnicę między 12 a 28 m. Oczekuje się, że następny przelot tej asteroidy nastąpi w dniu 21 listopada 2021 roku, ale wtedy powinna się znaleźć w odległości 0,37 AU co odpowiada aż 144 LD.  Nawet przy kolejnym przelocie w 2090 r, 2017 VE  znajdzie się w odległości 0,005 AU czyli 1,9 LD, to dodaje wyjątkowości sobotniemu przelotowi.

Badacze zwracają uwagę, że 2017 VE była już 46 znaną asteroidą, która dotarła do Ziemi w tym roku w odległości mniejszej niż średni dystans z Ziemi do Księżyca. Co ciekawe był to też 11 obiekt tego typu zaobserwowany od 2 października!

Średnio: 5 (1 vote)